Sant Feliu viu un important procés de transformació urbana. Des del govern ja han mostrat la voluntat de dibuixar, amb la nova centralitat que emergirà una vegada enllestides les obres del Soterrament, una ciutat més cohesionada i orientada a necessitats futures. Per fer-ho, de cara al primer trimestre d’aquest 2025 l’equip de govern s’ha marcat al calendari presentar el Planejament urbanístic d’aquesta nova zona d’oportunitats. D’aquesta manera, finalment podrem saber quins usos se’ls donaran a aquests més de 24.000 metres que emergeixen fruit de l’alliberament de les vies.
Tot i que encara res ha estat aprovat definitivament, des del Fet a Sant Feliu hem pogut tenir accés a la idea general que té l’equip de govern amb aquest nou espai, amb el nombre d’habitatges, els metres d’espai verd i d’aparcament, els nous vials i els futurs equipaments.
La planificació prevista és la següent (cal recordar que aquesta és una projecció viva i subjecte a possible canvis):
(*) Contingut publicat en exclusiva a L’Anuari

60% habitatges de règim lliure, davant d’un 40% de HPO
En aquesta nova centralitat, l’habitatge pren molta importància. De fet, dels més de 24.000 metres que emergeixen fruit de l’alliberament de les vies, es preveu destinar 13.000 m² de sol a l’habitatge. En alguns casos es tracta de noves zones mentre que d’altres promocions es preveuen sobre edificis ja existents, com el Casal de la Gent Gran.
En total, s’han previst fins a 579 habitatges lliures i 385 de protecció oficial. És a dir, el 60% del conjunt a preu de mercat i el 40% d’HPO. Des de l’Ajuntament, també es confirma que gran part d’aquests habitatges es destinaran als col·lectius de mobilitat reduïda i d’altres al jovent. La meitat d’aquests seran per llogar i l’altra per vendre.
Amb tots aquests nous edificis d’habitatges, l’executiu assegura que Sant Feliu superarà els 46 mil habitants i arribarà als 50 mil.
(*) Podeu recuperar en el següent enllaç la radiografia local sobre l’habitatge que vam fer des del Fet a Sant Feliu abans d’acabar l’any.
Amb el creixement de la població, un problema de preocupació creixent per part de la ciutadania santfeliuenca és l’aparcament. Des de l’Ajuntament, contemplen 950 noves places d’aparcament contant un únic soterrani sota les noves edificacions. Aquestes, però, de pagament. Tot això, per emergir cap a un model de ciutat més verda i sense cotxes, sumant així 30.000 m² de zona verda a l’àmbit proper al soterrament. D’entre les noves zones es preveu una ampliació del parc de Can Llobera i dels jardins de la Torre del Roser.
El trasllat del CAP Rambla, un Auditori-Teatre, una seu judicial i l’ampliació del Pavelló Joan Carles Navarro; entre els nous equipaments
El trasllat del CAP Rambla ja és gairebé una realitat. De fet, aquest Planejament de la nova zona alliberada no contempla els metres del futur equipament sanitari. El motiu, tal com ha explicat Lourdes Borrell en aquest mitjà, és perquè així la construcció de la Nova Rambla Major no afecti a l’execució del nou CAP Rambla, amb servei de CUAP. D’aquesta manera, s’assegura que el trasllat del CAP Rambla es farà el 2027.
Durant la visita de la setmana passada de Pilar Díaz, delegada territorial de la Generalitat a Barcelona, es va explicar que el futur edifici de salut tindrà dues entrades, a demanda del departament. Per la Rambla Marquesa Castellbell s’efectuarà l’entrada general al CAP Rambla, mentre que pel nou vial nascut de l’alliberació de les vies s’accedirà a urgències i al CAS (Centre d’Atenció i Seguiment).
El que també serà un nou equipament, i aquest sí que s’inclou en els metres del Planejament de la zona alliberada, és la futura Ciutat Judicial. Aquesta es preveu ubicar-la a l’espai que ara ocupa la pista de la Petanca de La Salut, al costat del Parc de Bombers. La construcció d’aquesta seu de justícia està pendent des de l’any 2006, quan el ple municipal de Sant Feliu va aprovar cedir a la Generalitat l’espai d’edificació de manera gratuïta, un solar de 5.590 m² a l’actual barri Can Bertrand. Dos anys després, el 2008, el govern català va acceptar el terreny. Fins avui dia, però, l’executiu no havia realitzat cap inversió ni havia executat el projecte.
En totes aquestes intencions també s’hi veu afectat el Parc de Bombers. Aquest es vol traslladar a la zona del polígon a tocar amb Molins de Rei, on l’Ajuntament hi té un terreny actualment buit -davant de l’Indoor Karting-. D’aquesta manera, la zona que ara ocupa el cos de Bombers, serà una zona dedicada a l’habitatge.
D’altra banda, Sant Feliu també podrà gaudir d’un nou centre cultural: un Teatre-Auditori. En aquest nou equipament, del qual encara no s’han explicat les característiques específiques, des del govern hi ha la intenció d’ubicar-hi una Escola de les Arts, on s’instal·lariaia l’Escola Municipal de Música. A més, es contempla que aquest equipament tingui habitatge HPO a la seva part superior.
Pel que fa als equipaments esportius, com ja vam anunciar, el govern continua treballant per fer efectiu el nou Complex Esportiu de Les Grases, l’ampliació del Pavelló Joan Carles Navarro i també la del Complex de Piscines.
3 parades de TRAM: Sant Feliu Centre, Salut – Can Maginàs, Sanson – Palau de Justícia
D’entre les propostes presentades, Sant Feliu també aposta per a fer arribar el TRAM a tota la població. De fet, l’alcaldessa Lourdes Borrell ha confirmat en aquest mitjà que, si tot continua com està previst, la ciutat podrà gaudir de tres parades de TRAM que connectaran la capital del Baix Llobregat amb la ciutat comtal i les seves poblacions veïnes. D’aquesta manera, el recorregut del TRAM ja arribarà fins a les portes de Molins de Rei. Les tres parades previstes són Sant Feliu Centre, Salut – Can Maginàs, Sanson – Palau de Justícia. L’alcaldessa ha declarat que durant aquest primer trimestre es preveu l’aprovació d’aquest projecte.
Aquest és un projecte lluitat des de fa anys per diferents governs de la ciutat. Va ser el juliol de 2022, per exemple, quan l’Ajuntament d’aquell moment va firmar un conveni amb l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM) i la Generalitat per fer arribar el TRAM a la ciutat amb tres parades, fent arribar el transport fins a la carretera de Sanson.
Així doncs, serà a partir de 2026, amb les obres del soterrament acabades, quan es comenci a donar forma a la nova ciutat i els seus canvis. Unes transformacions que, tal com espera el govern local, es podran veure materialitzades partir dels següents anys i fins al 2030.
Si voleu sumar-vos al projecte, que aposta pel periodisme independent i de proximitat, podeu fer-vos socis de Fetasantfeliu a través d’aquest enllaç a partir d’una quota anual de 40 euros.