Anàlisi

Un informe de l’Observatorio de la Sostenibilidad ha analitzat les infraestructures que es troben en zones de risc d’inundació a Espanya. A Molins de Rei, quatre d’aquests espais estan classificats amb risc molt greu, entre ells una escola i la comissaria de la Guàrdia Urbana. Al Baix Llobregat assenyala vuit ciutats: Martorell (13 equipaments afectats), Viladecans (10), Molins (8), Gavà (6), Sant Andreu de la Barca (5), el Prat (3), Castelldefels (2) i Sant Boi (1)

El World Metropolitan Summit celebrat a Barcelona va reivindicar l’escala territorial metropolitana per donar resposta als reptes que enfrontem com a societat sabent que les ciutats son el futur, però el futur de les ciutats està fora dels nuclis del poder. No hi ha solucions úniques ni homogènies, però arreu creix la tendència a dotar a les metròpolis d’eines per governar grans urbs. La solució per a les aglomeracions de Tarragona, Girona o altres no ha de ser necessàriament la mateixa que la de Barcelona.

El debat no està a encertar la xifra d’habitatges que hem de construir, sinó com fem possible que la gent visqui dignament i a preus justos a la regió metropolitana de Barcelona (RMB). El Pla territorial sectorial de l’habitatge (PTSH) fixa el “què” (arribar al 15% de l’Objectiu de Solidaritat Urbana – OSU) i quantifica el dèficit per municipis, però sense concertar i mancomunar el “com” és inviable. Aquest article proposa criteris de repartiment i eines de governança per convertir projeccions en habitatges reals, amb especial atenció a la segona corona metropolitana.

El Govern Illa no veu factible asumir la recomanació dels experts de Catalunya per reduir les emissions cara el 2030 i, contravenint la llei, es renta les mans a l’hora de tenir un full de ruta pels 20 anys següents. En canvi, aprova un pla de grans infraestructures per el 2050 sense cap valoración ecològica. Necessitem un canvi de paradigma, i també un pacte de pais

L’Eix Transversal Ferroviari és un projecte delirant i dels orbitals ferroviaris gairebé que podem dir el mateix. Ningú a Europa està proposant coses semblants. Aparquem aquestes fantasies i dediquem-nos a procurar servei ferroviari a qui de debò no en té i el necessita.