L’empresa Vías y Construcciones S.A., encarregada fins ara de les actuacions de millora a l’estació, i Renfe han trencat la seva relació contractual. En els darrers dies s’havien observat certs moviments a l’estació que feien pensar en una possible represa imminent de les obres, però no ha estat així. Segons han confirmat fonts de Renfe a Viu Molins de Rei, aquests moviments responen únicament a la retirada de maquinària i materials per part de l’empresa. “Des del passat 10 de desembre, ja no tenim cap relació contractual amb ells”, han explicat des de Renfe.
Amb les obres aturades des de fa dos anys, des de fa uns mesos es treballa en un modificat del projecte que, entre altres coses, millora la seguretat de l’anterior planejament. “Estem treballant en un nou projecte modificat que preveiem tenir enllestit a finals de gener”, han dit aquestes mateixes fonts de Renfe. El fet d’haver de buscar una altra empresa executora de les obres amb una nova licitació endarrereix encara més l’execució dels treballs.
Vías y Construcciones S.A., empresa que portava les obres de l’estació des de l’any 2022, es va plantejar rescindir el contracte cap al mes de maig d’aquest any. De fet, així ho va afirmar l’alcalde, Xavi Paz, apuntant que el motiu pel qual l’empresa es plantejava la finalització del contracte responia a “diversos motius econòmics”. Poc després, la portaveu de Renfe, Anna Viñals, va afirmar a aquest diari que l’empresa rumiava rescindir el contracte però que la prioritat de Renfe era que l’empresa actual continués amb l’execució del projecte constructiu per tal d’agilitzar tot el procés i poder començar amb la segona fase d’obres tan aviat com es pogués.
Aquest nou modificat probablement incrementarà el preu de la licitació, motiu pel qual l’empresa actual ha decidit rescindir el contracte. De fet, en un inici, el projecte comptava amb un pressupost de 6,2 milions d’euros sense comptar el segon accés ni les millores de senyalització de la via incloses per Adif per motius de seguretat. Ara que l’empresa ha renunciat cal fer una nova licitació per reprendre les obres. Licitació que, segons apunten des de Renfe, arribarà a finals de gener juntament amb el nou modificat d’obres.
Gairebé dos anys aturades
Després de gairebé dos anys aturades, les obres de l’estació de Renfe continuen sense una data clara per a la seva represa. Els treballs, iniciats el 2022, estaven previstos per millorar l’accessibilitat de l’edifici i les andanes en un termini de 15 mesos. No obstant això, gairebé tres anys després de l’inici de les feines, l’estació ferroviària està encara lluny de veure’s completada. Garantir l’accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda, com aquelles que utilitzen cadira de rodes, és una reivindicació històrica a Molins de Rei.
Les feines de millora, que resten aturades per un modificat del projecte, només han finalitzat la primera fase d’obres que contemplava la reforma del vestíbul i la instal·lació d’un ascensor per accedir a l’edifici des del carrer. Les obres es van aturar al mes d’abril de 2023 i Renfe apuntava a una represa a finals del mateix any, un cop s’acabés de redactar aquest modificat del projecte constructiu. De fet, aquest modificat d’obres també contempla una demanda d’Adif que preveu la millora de la senyalització i que afecta els amples de les andanes i de les vies variant la geometria inicial. Es millorarà així la seguretat. A més, aquesta variació del projecte inclou també el segon accés a l’estació pel carrer Sant Antoni Maria Claret i utilitzarà un mètode constructiu que farà menors les molèsties als veïns.
Tercera licitació del projecte
Amb la renúncia de l’empresa actual, les obres de l’estació afronten la seva tercera licitació. L’any 2020, ‘Ortiz Construcciones y Proyectos’, l’empresa que havia guanyat el concurs públic per executar el projecte de reforma, va decidir renunciar-hi de manera unilateral abans d’iniciar els treballs. La causa principal va ser un pressupost massa ajustat, resultat d’una oferta a la baixa que havia presentat durant el procés de licitació.
Tanmateix, els endarreriments de les obres es remunten encara més enrere. El 2019, el consell d’administració de Renfe va aprovar un projecte valorat en 7 milions d’euros, amb previsió d’iniciar-se aquell mateix any. No obstant això, la primera licitació pública va reduir el pressupost a 5 milions, fet que va allargar els terminis. A principis de 2020, Renfe va anunciar novament un inici imminent dels treballs, però aquest cop van ser la pandèmia de la Covid-19 i les dificultats en el procés de licitació pública els factors que van frustrar l’arrencada del projecte.
Per aquest motiu, l’empresa Vías y Construcciones S.A. disposava d’un increment pressupostari d’un milió d’euros, elevant el cost total del projecte a 6,2 milions d’euros. No obstant això, amb la nova modificació del projecte en marxa, és probable que aquestes xifres tornin a variar, previsiblement superant el pressupost anterior en la nova licitació.