Encara sense acabar d’asfaltar i amb només un carril habilitat per sentit, s’ha estrenat aquest dilluns el tram central de la nova autovia B-25. Després de més d’una dècada d’espera, els veïns i veïnes de Sant Boi comencen a veure com la variant es converteix en una realitat. Tot i la seva obertura parcial, aquesta infraestructura es presenta com una solució esperada des de fa molts anys per descongestionar el trànsit i millorar la mobilitat a la zona.
La vía que s’ha obert aquest dilluns al trànsit és un traçat de poc més de dos quilòmetres que forma part del tronc principal de la futura variant de Sant Boi, que ja connecta la sortida de l’A-2 a l’altura de Cornellà amb la C-32, a l’entorn del centre comercial Alcampo, i la C-31C, que condueix fins a l’autovia del mateix nom a El Prat de Llobregat. Més enllà de descongestionar el trànsit, aquest nou tram evita que els vehicles hagin de passar forçosament pel centre urbà de Sant Boi per enllaçar l’A-2 amb la C-32, fet que reduirà considerablement la circulació dins dins de la ciutat. Una millora que no només beneficiarà els veïns i veïnes de Sant Boi de Llobregat, sinó que també contribuirà a agilitzar la mobilitat a tot el Baix Llobregat. El que encara queden per acabar són els enllaços d’accés de la nova autovia, que es troben encara en construcció.
Amb aquesta obertura parcial, la B-25 comença a alleugerir la pressió en punts crítics de la xarxa viària, com ara la rotonda de la Parellada, que té els dies comptats. Aquesta intersecció, coneguda per la seva peculiaritat —amb un cedeixi el pas a l’interior—, ha estat durant anys un dels trams amb més sinistralitat d’Espanya, a més d’un maldecap constant per als veïns. Aquesta, finalment serà substituïda per un nou enllaç que està previst que quedi inaugurat amb la finalització total de les obres de la B-25 abans de final d’any.
Paral·lelament a la posada en marxa d’aquest tram central, també s’està treballant en un nou accés que connectarà directament amb el centre de Sant Boi i amb la carretera BV-2002, una via clau per accedir al nord de la ciutat i als municipis veïns de Santa Coloma de Cervelló i Sant Vicenç dels Horts. A més, el projecte inclou un carril bici segregat que permetrà travessar el riu Llobregat amb seguretat i rapidesa entre Cornellà i Sant Boi. Tot i que les obres d’aquest enllaç estan molt avançades, encara no es troba en condicions d’obrir-se al trànsit.
Una obra dividida en set zones d’actuació
Des de l’últim inici de les obres, al setembre del 2023, els treballs s’han dividit en set zones amb l’objectiu de reduir al màxim les afectacions al trànsit en un dels corredors amb més densitat de vehicles del Baix Llobregat. Aquesta organització ha permès mantenir la mobilitat mentre es duien a terme actuacions sobre un total de 24 estructures, entre ponts i passos elevats o soterrats. Algunes d’aquestes són completament noves -com diverses rotondes d’accés-, mentre que d’altres s’han ampliat o substituït per adaptar-les als nous requisits de capacitat i seguretat.

El nucli central del projecte se situa entre Sant Boi i Cornellà, on s’ha construït la nova autovia B-25, encara pendent d’obrir dos carrils més (un per sentit), així com els enllaços amb la C-32, la C-245 i la BV-2002, que connecta amb barris com Ciutat Cooperativa i el centre de Sant Boi. En aquest àmbit també s’ha configurat el nou nus de Sant Boi nord, que es complementarà amb l’enllaç de Sant Boi sud, destinat a connectar amb l’autopista i el polígon industrial Salines. A més, està previst habilitar un nou nus entre la C-32 i la C-31C per absorbir els moviments locals, i un accés directe des de la C-32B cap a Mas Blau i El Prat de Llobregat. Tot i que els accessos intermedis de la nova via encara no estan acabats, es preveu que estiguin operatius abans que acabi l’any.
En aquesta infraestructura el Ministeri de Transports ha invertit 65,83 milions d’euros, una xifra que ha posat fi a una de les obres més reivindicades tant per la ciutadania de Sant Boi com pel conjunt del Baix Llobregat. Aquesta inversió no només respon a una demanda històrica, sinó que la finalització de la B-25 i de tots els ramals serà una millora considerable per a la mobilitat interurbana del sud de la comarca.
Més d’una dècada d’espera
La B-25 es va projectar inicialment l’any 1992, però aviat va sorgir la preocupació que desviaria el trànsit de les autopistes pel nucli urbà de Sant Boi. Aquesta situació va portar a la construcció de la rotonda de la Parellada, un punt que amb el temps s’ha convertit en sinònim de retencions, caos circulatori i perillositat. Milers de conductors i usuaris del transport públic s’hi han vist afectats cada dia, especialment per haver de travessar aquest punt per canviar de la C-32 a l’A-2, en plena zona urbana.
El projecte va patir un cop dur el 2017, quan les obres es van aturar per l’abandonament de l’empresa constructora, i durant anys no es van reprendre per manca de finançament. Ara, la posada en marxa del tram central -encara que sigui amb serveis mínims- ja comença a alleujar la pressió sobre la rotonda de la Parellada. La nova variant promet descongestionar una de les zones més conflictives del Baix Llobregat i, un cop finalitzada del tot, millorarà significativament la connectivitat de la comarca.
Article original de Sant boi Diari
Notícia relacionada: