Ecologistes en Acció ha presentat denúncia contra l’Ajuntament de Badalona per ‘inacció’ en l’aplicació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a la ciutat, segons ha sabut l’Independent. Això passa un dia després que el diari El Periódico de Catalunya publiqués que el govern de Xavier Garcia Albiol pretén fer passar per ZBE un projecte de pacificació viària de la zona del centre.
El rotatiu va anomenar la iniciativa que vol reduir la densitat del trànsit a part de Badalona com a ZBE a l’estil d’Albiol. Curiosament, l’edil conservador va aturar l’aplicació de la regulació viària com una de les seves primeres actuacions quan va recuperar l’alcaldia per majoria absoluta. El govern progressista anterior havia aprovat i començat a aplicar la normativa tendent a reduir la contaminació, cosa que ja passa a Barcelona i a Sant Adrià de Besòs, entre altres ciutats metropolitanes.
Segons el que s’ha publicat, el projecte de l’equip que comanda Albiol suposaria reduir la circulació, bàsicament als barris del centre de Badalona. En aquests indrets es restringiria l’ús de vehicles a motor. Només podrien circular els residents. Contra el que diu la normativa de les ZBE no hi hauria cap mena d’etiquetes indicadores de l’antiguitat dels cotxes.
Un portaveu de l’entitat Transformem l’Autopista, consultat per aquest diari, ha manifestat que «desconeixem l’abast i els detalls del que sembla que ha comunicat Albiol». En aquest sentit, matisa que genèricament consideren positiva la reducció del trànsit per la ciutat i la promoció del transport públic o a peu.
L’Autopista C31, l’indret més contaminant
L’entitat cívica considera, això no obstant, que els focus de contaminació més importants de Badalona són l’Autopista C-31 i concretament la seva pota nord. Per aquests indrets circula diàriament una mitjana de 70.000 vehicles contaminants. A més, aquesta autopista parteix físicament la ciutat, com ho faria una ganivetada, cosa que perjudica la relació entre barris.
Segons publica el diari barceloní, la denominació com a ZBE dels barris del centre de Badalona tindria com a objectiu per part de l’ajuntament accedir sense problemes a la subvenció estatal al transport públic, que en el cas de la ciutat superaria els 2 milions. S’evitaria, com s’ha dit, l’aplicació dels principis de les ZBE a canvi de mesures molt més lleus per als propietaris de vehicles.
L’aplicació unilateral per part del govern d’Albiol d’una moratòria de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) pot afectar les subvencions Next Generation que atorga la Unió Europea, segons va avançar en el seu temps la ministra de Transports, Raquel Sánchez.
Les ZBE tenen com a objectiu disminuir les emissions de gasos contaminants produïts pel trànsit, especialment el diòxid de nitrogen (NO₂) i les partícules en suspensió (PM₁₀ i PM₂.₅), que tenen efectes perjudicials per a la salut i el medi ambient.
El seu funcionament suposa la restricció de circulació basada en les etiquetes ambientals de la Direcció General de Trànsit (DGT), que classifiquen els vehicles segons les seves emissions. Els vehicles més contaminants (generalment els més antics) són els que tenen més restriccions.
Els àmbits geogràfics els decideixen els ajuntaments dins dels corresponents termes municipals. A Catalunya, per exemple, la ZBE Rondes de Barcelona abasta gran part de la ciutat de Barcelona i alguns municipis limítrofs.
Hi pot haver excepcions per a certs tipus de vehicles, com ara els d’emergència, vehicles per a persones amb mobilitat reduïda, serveis essencials o vehicles històrics. També es poden contemplar autoritzacions temporals en casos específics.
D’acord amb la legislació estatal, els municipis de més de 50.000 habitants i aquells de més de 20.000 que superin els nivells de contaminació tenen l’obligació d’implementar ZBE. Això ha portat a la creació de ZBE en diverses ciutats catalanes, com Barcelona, Sant Cugat del Vallès, Sant Joan Despí, Gavà, el Prat de Llobregat, Cerdanyola, Viladecans, entre d’altres.
Ecologistes en Acció també ha posat denúncies al procés municipal de Badalona que implica una dràstica reducció dels camins rurals de la ciutat i la seva protecció com a espais públics. També lidera la denúncia del PDU de les Tres Xemeneies, suposaria que es fessin a la zona 1.800 habitatges. L’acció judicial la suporta una recaptació popular.