L’ Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha anunciat que ampliarà i generalitzarà el servei de parades intermèdies a demanda del NitBus, que vetlla per la seguretat dels col·lectius més vulnerables, com les dones i els menors, i permet que els usuaris s’aproximin el màxim possible a la seva destinació en horari nocturn. Afectarà tot el servei de bus nocturn de l’AMB que circula fora de l’àmbit de les rondes de Barcelona des d’abril.
“La potència d’aquesta nova mesura radica en el fet que passem d’oferir el servei en trams acotats d’algunes línies i alguns municipis a fer-lo extensiu a tota la xarxa de NitBus”, explica el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón. “Amb aquest nou pas –afegeix– generalitzem el servei i promovem una mobilitat i una xarxa de bus metropolità de qualitat, segura, equitativa i inclusiva”.
Líneas, ciutats i enquestes
Així doncs, el servei de parades intermèdies a demanda arribarà en total a setze línies de NitBus: N1, N2, N3, N6, N8, N9, N11, N12, N13, N14, N15, N16, N17, N18, N19 i N20.
I a disset ciutats metropolitanes: Badalona, Barcelona, Montgat, Montcada i Reixac, Tiana, Viladecans, Gavà, Castelldefels, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Esplugues de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Sant Adrià de Besòs, Sant Feliu de Llobregat, Cornellà de Llobregat, el Prat de Llobregat i Sant Boi de Llobregat.
A partir d’aquí, l’AMB assegura que segueix oberta a analitzar les necessitats d’estendre el servei de parades a demanda a altres àmbits on el servei encara no estigui present.
Segons una enquesta de l’ens per avaluar la percepció de seguretat dels usuaris del NitBus, el 13 % de les persones enquestades se senten insegures durant els desplaçaments nocturns. En el cas de les dones i els menors de 21 anys, aquest percentatge s’incrementa fins al 17 % i el 24 %, respectivament. En el 25 % dels casos, aquesta percepció es produeix en baixar de l’autobús i durant el trajecte posterior.
Sistema de funcionament de parada a demanda
El sistema de funcionament de les parades intermèdies a demanda del NitBus requereix que s’avisi el conductor del lloc aproximat, fora d’una parada programada, on es vol que el bus pari, sempre dins de la ruta oficial de la línia. Llavors, és el conductor qui decidirà el lloc més segur per aturar-se.
Per assegurar unes condicions mínimes de seguretat per als usuaris, caldrà baixar de l’autobús per la porta del davant, en trams urbans on el vehicle pugui parar arrambat a la vorera o sobre un pas de vianants (o just abans de la línia on han de parar els vehicles quan el semàfor està en vermell).
Prestacions del servei
L’AMB recorda que NitBus arriba a 18 municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona i té una freqüència de pas de 20 minuts per a totes les línies durant totes les nits de l’any.
Actualment el servei té 21 línies i 176 vehicles. Durant l’any 2024 es van fer 10,1 milions de desplaçaments amb NitBus, un 17 % més que l’any anterior.
Tota la flota disposa de càmeres de videovigilància, mesura que ha permès reduir notablement el nombre d’incidents en matèria de seguretat registrats, que actualment és molt baix. A més, les marquesines noves que instal·la l’AMB disposen d’il·luminació nocturna.
Creix el bus de Sant Boi a l’aeroport…
D’altra banda, informa l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat que des d’aquesta setmana la línia L77 ha incorporat “dues sortides més al matí i dues a la nit per allargar l’horari de 4 de la matinada a dotze de la mitjanit”.
Aquest bus connecta amb l’aeroport del Prat, el tram, el metro i el tren. “L’ampliació d’horari respon principalment a la demanda de les persones que treballen a l’aeroport”, ha assegurat l’administració municipal.
I als barris de muntanya de Molins