La ZBE de Badalona estava previst que entrés en vigor l’1 de gener de 2023, però les sancions als conductors no s’aplicarien fins a l’1 de gener de 2024. La zona afectada per la ZBE és la part més urbanitzada i amb major densitat de trànsit de la ciutat. Aquesta àrea estarà delimitada inicialment per càmeres lectores de matrícules a la B-20.
Per Tomeu Ferrer
El nou equip de govern de Badalona planeja retardar la implementació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a la ciutat. Segons va dir el regidor de mobilitat, David Mejía, en una entrevista a Badalona Televisió (BTV), s’aplicarà una moratòria de tres anys, ajornant així l’inici de la ZBE més enllà del que s’havia previst inicialment.
Aquesta mesura ja va ser anunciada durant la campanya electoral per Xavier Garcia Albiol, líder del PP, amb l’objectiu d’evitar perjudicis als conductors. Albiol considera ‘injust’ que les famílies de la ciutat hagin de canviar els seus vehicles en un moment en què la inflació afecta les butxaques de tots.
La ZBE de Badalona busca millorar la qualitat de l’aire i la salut pública en el municipi, seguint la Llei 7/2021, de Canvi Climàtic i Transició Energètica. Segons aquesta norma, totes les ciutats amb més de 50.000 habitants han de crear una ZBE per restringir i controlar l’accés dels vehicles més contaminants. No obstant això, Francesc Alfambra, històric activista ecologista i defensor de la salut dels ciutadans de Badalona, opina que la ZBE s’hauria d’aplicar com està previst i hauria d’incloure també mesures per a reduir les emissions contaminants de la C-31, que és la principal font de partícules nocives per a la salut. Segons Alfambra, aquestes emissions causen malalties cardiovasculars i milers de morts prematures.
La ZBE de Badalona estava programada per entrar en vigor l’1 de gener de 2023, però les sancions als conductors no s’aplicarien fins a l’1 de gener de 2024. La zona afectada per la ZBE és la part més urbanitzada i amb major densitat de trànsit de la ciutat. Aquesta àrea estarà delimitada inicialment per càmeres lectores de matrícules a la B-20. Les restriccions de circulació s’aplicaran de dilluns a divendres, de 7 a 20 hores.
Pla per a Badalona
El projecte que afecta Badalona consta de tres actuacions a desenvolupar fins al 2026: la implantació de la Zona de Baixes Emissions, la urbanització de l’entorn de l’intercanviador de l’Hospital de Can Ruti i la millora de l’eficiència en la xarxa d’autobusos.
La ZBE de Badalona és una extensió de la ZBE de Barcelona, i totes dues mesures tenen com a objectiu reduir la contaminació atmosfèrica i millorar la qualitat de l’aire a les ciutats. La normativa que regula la ZBE es basa en el Pla d’Actuació per a la Millora de la Qualitat de l’Aire (PAMQA) de 2017, el qual estableix objectius i accions per complir amb els límits legals d’emissió de gasos contaminants.
Si res no canvia els vehicles que podran circular per la ZBE de Badalona són aquells que posseeixin l’etiqueta ambiental de la DGT (Zero, Eco, C o B) o que compleixin algun dels requisits d’excepció, com ara els vehicles de persones amb mobilitat reduïda, els serveis d’emergència, els vehicles amb matrícula estrangera o els vehicles destinats al transport de persones amb malalties o discapacitat. Els vehicles afectats per la ZBE (els que no tenen etiqueta) podran sol·licitar fins a 24 autoritzacions a l’any per a casos puntuals.
Com s’ha dit, la ZBE d’àmbit metropolità restringirà la circulació dels vehicles més contaminants en l’àrea delimitada per les rondes de Barcelona, que inclou també els municipis de l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs i part d’Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat i ara Badalona. La restricció estarà vigent en dies laborables de 7 a 20 hores i afectarà els vehicles que no tinguin distintiu ambiental de la DGT, és a dir, els de gasolina anteriors a l’any 2000 i els dièsel anteriors al 2006.
La implementació de la ZBE a Barcelona i els seus voltants es realitza per etapes. La primera fase va començar l’1 de desembre de 2017, quan es va crear la ZBE de l’àmbit Rondes Barcelona com a zona pilot. La segona etapa es va iniciar l’1 de gener de 2020, amb l’entrada en vigor de la restricció permanent per als vehicles sense distintiu ambiental. La tercera fase està programada per a l’1 de gener de 2025, quan s’ampliarà la restricció als vehicles amb distintiu B, que són els de gasolina posteriors a l’any 2000 i els dièsel posteriors al 2006.
Foment del transport no contaminant
La creació de Zones de Baixes Emissions a Espanya respon a la necessitat de complir amb els límits de contaminació ambiental establerts per la normativa comunitària. La Unió Europea ha exigit als estats membres que adoptin mesures per reduir les emissions contaminants i evitar sancions econòmiques. Les ZBE es consideren una de les mesures més efectives per disminuir el trànsit rodat i promoure l’ús de mitjans de transport sostenibles, com ara el transport públic, la bicicleta i els vehicles elèctrics.
Recentment, la Unió Europea (UE) ha anunciat multes a Espanya per no complir de forma sistemàtica i continuada amb els valors límit de diòxid de nitrogen (NO₂) a Madrid i l’àrea metropolitana de Barcelona des de 2010. El NO₂, una substància nociva principalment provinent dels vehicles de combustió, afecta tant la salut de les persones com el medi ambient.
Multes per gairebé 75 milions
Encara que la condemna del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) no implica de moment una sanció econòmica, si Espanya no soluciona el problema, la Comissió Europea podria denunciar-la novament i sol·licitar una multa. En el passat, Espanya ja va haver de pagar penalitzacions, que fins ara han ascendit a 74,85 milions d’euros per no complir amb altres obligacions ambientals, com ara la correcta depuració d’aigües residuals.
La situació a Madrid, on l’alcalde, també del PP, José Luis Martínez-Almeida, va proposar suspendre la zona de baixes emissions de la ciutat, ha portat la Comissió Europea a reactivar l’expedient per la contaminació de l’aire i portar Espanya davant del TJUE. Aquest precedent podria tenir repercussions a Badalona si la Unió Europea considera que la moratòria de la ZBE és perjudicial per als veïns.
El compliment dels terminis per evitar una multa depèn de la voluntat política i la capacitat tècnica de les administracions responsables. Segons el TJUE, Espanya ha de garantir que els plans de qualitat de l’aire estableixin mesures adequades per reduir al mínim el temps de superació dels límits de NO₂. A més, ha d’informar periòdicament la Comissió sobre els avenços realitzats i les dificultats trobades. En cas d’incompliment, la Comissió podria portar novament Espanya davant del TJUE i sol·licitar una multa coercitiva o una suma global, la quantitat de la qual es determinaria en funció de la gravetat i la durada de la infracció, així com de la grandària de l’estat membre.
Aquesta notícia ha sortit publicada a l’independent de Badalona