“Una gran pel·lícula que mostra una gran història”, així conclou Jaume Cela la seva ressenya de ‘El 47’ en El Diari de l’Educació. Dimecres 16 d’octubre tindrem l’ocasió de gaudir de la pel·lícula i de reviure l’època en què, en paraules de Cela, mestre i cinèfil, “hi havia barris que es feien i es desfeien. Fer era molt complicat, desfer costava ben poc. Barris que tenien diferents orígens, però que havien anat creixent amb la immigració provinent, sobretot, d’Andalusia, Extremadura i Múrcia”.
El cinefòrum comptarà amb la participació de Lluïsa Moret, alcaldessa de Sant Boi i presidenta de la Diputació de Barcelona; Teresa Esperabé, docent i veïna de Torre Baró, i delegada de CCOO; Rafael García, president de l’Associació de veïns el Poblet-Marianao, i Juanjo Caballero, periodista. L’acte estarà moderat per Ana Basanta, directora d’El Diari de l’Educació. La sessió se celebrarà dimecres 16 als cinemes Can Castellet de Sant Boi de Llobregat a les 7 de la tarda.
El segrest d’un autobús per reivindicar l’arribada del transport urbà a Torre Baró, a Barcelona, és el símbol per explicar l’odissea dels immigrants que van venir a Catalunya a la recerca d’una vida millor, fugint de la misèria i en molts casos també de la repressió. El pensador Àlex Mesa ha escrit a Catalunya Plural que “l’al·legat a la consciència social i de classe, juntament amb la reivindicació i l’activisme veïnal dels catalans que van néixer fora de Catalunya fan d”El 47′ una oda a aquells que van ajudar a construir la Catalunya actual, sense haver estat reconeguts plenament. Però és també un cant i un crit d’amor cap a la terra d’acollida, no per la terra mateixa, sinó perquè ens demostra que la terra la construeixen aquells que l’habiten: hagin nascut on hagin nascut”.
Juanjo Caballero, un periodista que va viure aquella època en els seus inicis professionals, escriu: “En aquells segrestos eren convidats especials alguns periodistes, els que als anys setanta començaven a parar atenció als barris i el màxim exponent dels quals era Josep Maria Huertas Clavería. Els autors d’aquell periodisme que Jaume Fabre va definir en un llibre com a Cròniques del fang. Puc donar fe que aquells vetustos autobusos van ser capaços d’ascendir el carrer Mina de la Ciutat. Encara que també puc donar fe que no les teníem totes amb nosaltres, perquè aquell motor no és que fes soroll, és que rugia, carregat de gom a gom de veïns entusiastes i periodistes per moments escèptics de l’èxit de la iniciativa”.
“Mentre veia la pel·lícula –explica Jaume Cela– pensava que en aquests moments algunes coses s’han aconseguit, que la lluita no ha sigut estèril, però part de la nova immigració dorm al carrer i que totes aquestes realitats les aprofita l’extrema dreta per fer avançar les seves polítiques discriminatòries, discursos d’odi i que ens calen exemples com el que mostra ‘El 47’, que ens facin memòria de lluites de no fa pas gaire temps i que les noves generacions han de conèixer per saber d’on venim i per entendre que res del que ara gaudim ha estat resultat d’un regal generós”. Per tot això, conclou Cela, “seria interessant que el professorat de secundària veiés aquesta pel·lícula amb els seus i les seves alumnes i obrissin un debat sobre aquest passat que es projecta en el nostre present i en el futur que hem d’anar construint”.
El cicle és fruit de la col·laboració de la Fundació Periodisme Plural, editora d’El Diari de l’Educació, amb els Cinemes Girona de Barcelona i els Cinemes Can Castellet, de Sant Boi. També compta amb la implicació de Catalunya Metropolitana, un projecte periodístic en què participen les següents capçaleres: elBaix.cat, elCugatenc, Delta Llobregat, Districte 7, Fet a Sant Feliu, L’independent de Badalona, Infograma, L’Estaca, Malarrassa, Sant Boi Diari, Viu Molins de Rei i La Vall de Verç. A aquests mitjans de deu municipis de la regió se sumen quatre editats des de Barcelona per la Fundació Periodisme Plural: El Diari de l’Educació, El Diari de la Sanitat, El Diari del Treball i Catalunya Plural.
La Fundació Periodisme Plural, que edita El Diari de l’Educació, considera que “el cinema pot ser una eina inspiradora per, créixer junts, com a periodistes, docents i ciutadans. Ho intenta cada dia als portals digitals i fa vuit mesos va fer un pas més i va crear un espai de trobades presencials al voltant del cinema”. El cicle constitueix un al·licient més per fer-vos subscriptors/es de El Diari de l’Educació. Tindreu entrada gratuïta a totes les sessions apuntant-vos a través del correu redaccio@diarieducacio.cat, encara que, com sempre diem, “el més important és que, amb la vostra subscripció, fareu possible que El Diari de l’Educació continuï existint“. La resta podeu reservar la vostra entrada a https://www.cinemescancastellet.com/el-47.
El cinema forma part de la història d’El Diari de l’Educació. Antoni Benaiges, El mestre que va prometre el mar, va protagonitzar l’inici de El Diari de l’Educació fa deu anys, en aquell moment en forma del documental, El retratista. Ja transformada en pel·lícula, el compromís del mestre Benaiges, afusellat pels franquistes, va tornar a ser el centre de la celebració dels primers deu anys de vida “d’un diari que va néixer amb voluntat de servei a la comunitat educativa”. Aquí podeu llegir la crònica del retrobament entre el periodisme i l’educació.
En aquests mesos hem projectat i debatut pel·lícules que van d’un clàssic com Els 400 cops a històries sobre la vida actual a les aules, com Sala de professors o Radical. La pròxima sessió estarà dedicada a Soy Nevenka i tindrà lloc als Cinemes Girona de Barcelona el 23 d’octubre a les 18.30 hores.
Article original de Sant Boi Diari i Catalunya Metropolitana.