Els manifestants destaquen amb accions espectaculars que els 70.000 cotxes diaris que passen per la ciutat causen fins a 250 morts prematures cada any
Diverses entitats cíviques de Badalona s’han manifestat tallant simbòlicament l’autopista C-31 coincidint amb el dia mundial a favor de la sanitat pública. La coincidència amb manifestacions que es feia a Barcelona ha fet minvar l’assistència. Aquest era el tercer cop que se celebrava a la ciutat una jornada que pretén transformar la via de comunicació per preservar la salut dels ciutadans, especialment els més joves.
Aquest any l’acció ha estat precedida per xerrades que divulgatives sobre els efectes nocius que per a la salut de les badalonines i els badalonins té l’existència d’una autopista que travessa la ciutat i que mou diàriament uns 70.000 vehicles. Les conferències s’han fet amb la col·laboració de diverses Associacions de Familiars d’Alumnes (AFA) de centres educatius de Badalona i la taula de mobilitat i accessibilitat de Badalona de la Federació d’Associacions de Veïns de Badalona (FAVB). Com marc de fons hi ha el convenciment que la contaminació ambiental perjudica notablement la salut dels més petits i també afecta negativament el seu procés educatiu.
De manera simbòlica els manifestants, que formaven part d’entitats com Transformem l’Autopista: diverses associacions de veïns i veïnes i associacions de familiars d’alumnes de centres d’ensenyament, han fet accions com simular la mort que, en opinió dels convocats pot accelerar l’existència de l’autopista i que afectaria molts veïns dels barris pels quals travessa la línia de comunicació. En aquest sentit, els organitzadors de l’acció denuncien que el pas indiscriminat de milers de vehicles pel centre de Badalona provoca uns 250 morts a l’any només a la ciutat. Per això alguns manifestants s’han estirat per terra simulant les morts.
En total s’han fet sis aturades en les quals es destaquen els àmbits que es veuen afectats pel pas de vehicles per aquesta autopista que travessa i esquartera el centre de Badalona. Segons els organitzadors l’autopista C-31 interromp el pas de fins a 56 carrers de la ciutat.
Propostes de la taula
Els partidaris de transformar l’autopista voldrien que es convertís en un bulevard verd que unís i no separés els diversos barris de Badalona. Mentre això no arriba, a través de la Taula de mobilitat i sostenibilitat de Badalona, de la FAVB, s’han elaborat diverses actuacions a curt termini.
Enter aquestes hi hauria la substitució dels cartells informatius de l’autopista pels corresponents a l’actual qualificació de via estructural urbana. En segon lloc, es reclamen mesures eficaces per controlar la velocitat a 80 quilòmetres per hora. També es vol que hi hagi senyals de velocitat limitada a 50 quilòmetres per hora als vials dels dos laterals.
Com a mesures immediates es reclama la construcció del tram entre Coll i Pujol i la rambla de Sant Joan; noves sortides a la banda nord entre Coll i Pujol i la rambla de Sant Joan i a les Guixeres, en aquest cas a la banda mar. També es vol aconseguir, entre altres objectius la permeabilització de Coll i Pujol, amb Torrent de la Batllòria i la creació d’una rotonda sota del pont de l’Avinguda President Companys.