Finalment des que Pedro Sánchez es president del Govern de l’Estat del 2 de juny de 2018 hem rebut al Vallès la noticia de que finalment l’Estat farà la previsió pressupostària per a la construcció dels dos intercanviadors ferroviaris modals entre la línia Renfe R8 i els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya-FGC al Vallès de les línies de Sabadell-UAB i de Terrassa-Rubí, amb la noticia del 2 de juliol de 2025. Per arribar aquí hem hagut de batallar per les inversions en transport públic al Vallès tot i el vigent Pla Específic de Mobilitat del Vallès-2021.
El Consell de Ministres reserva 36 milions d’euros per als intercanviadors de Volpelleres i Hospital General. L’acord obre la porta a un conveni perquè la Generalitat executi les obres
Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV). Aquest Pla proposa una setantena d’actuacions encaminades a una mobilitat més sostenible, eficient i segura, amb la promoció del transport públic
SET ANYS del Govern Sánchez-PSOE amb suport de Comuns, ERC i Junts per aconseguir una reserva pressupostaria per millorar el servei ferroviari al Vallès-R3 en l’entorn metropolità, perquè la R3 a VIC i Ripoll és una via patètica vers Puigcerdà i la Tour de Carol, d’un sol sentit, que fa de Rodalies, però inicialment era una línia Internacional amb el túnel helicoïdal de Toses, el mes complex de la història ferroviària d’Espanya.
SET ANYS del Govern Sánchez-PSOE per reutilitzar l’Eix del tercer cinturó ferroviari el Papiol-Mollet que hi era des dels anys 70 amb estacions fetesmig abandonades, però s’ha hagut d’esperar 30 anys per fer servir la R8 a la UAB i 50 anys pel servei Granollers-Martorellcada 60 minuts, mentre s’anaven fent línies de metro a Barcelona davant el silenci d’alcaldies, consells comarcals, Àrea Metropolitana, Generalitat, Rodalies-ATM i Govern de Madrid, una vergonya d’abandonament del servei ferroviari pel Vallès, que per la seva posició i paper industrial i demogràfic, es clau per un bon servei ferroviari a la resta de Catalunya.
SET ANYS del Govern Sánchez-PSOE per fer una inversió ferroviària que modernitzi la xarxa i la faci intermodal, i mentrestant des de setembre de 2021 s’ha triplicat la mobilitat insostenible entre el Vallès i el Baix Llobregat eliminant el peatge de Martorell de la A7, inaugurantel pont del Papiol entre A7 i A2 i, finalment, inaugurant el tram de la B-40entre Abrera i Terrassa.
SET ANYS del Govern Sánchez-PSOE des del COVID, sense cap modernització ferroviària i amb el caos de Rodaliesambanys de “descomptes de bitllet Renfe” per protegir-se del fracàs del servei de Rodalies, robant hores de treball, de son i de descans a la classes baixes treballadores.
SET ANYS del Govern Sánchez-PSOE i evidentment encara no podrem anar els 1,5 milions de persones del Vallès i els 850.000 del Baix Llobregat directes a l’aeroport de Barcelona,perquètots hem de passar per Sants quan la nova estació de Sant Feliu de Llobregatpermetria la intermodalitat i la desviació cap a l’aeroport salvant el riu Llobregat, per això haurem d’esperar 30 anys més.
SET ANYS del Govern Sánchez-PSOE on els intercanviadors de Sant Cugat permetran alternatives a l’accés a Barcelona independentment del servei de Rodalies, es podrà desviar els usuaris per la R8 i FCG, també facilitarà l’accés a la UAB des de molts indrets del Baix Llobregat i del Vallès Oriental, i acabarà consolidant la línia El Papiol-Mollet, el tercer cinturó ferroviari, com un servei de Rodalies necessari, i per tant, fins i tot en perllongament fins a Girona-Figueres i fins a Tarragona-Reus.
SET ANYS del Govern Sánchez-PSOE que vindran amb una nova problemàtica per aquesta nova intermodalitat ferroviària a Sant Cugat i Rubí que també es el major coll d’ampolla del l’Eix Mediterrani a Catalunya i Espanya, tots els trens directes i charters d’Alta Velocitat-TGV i tots els trens de mercaderies han de passar pel tram El Papiol-Mollet, i per tant no es poden harmonitzar les velocitats i els horaris de tota aquesta varietat de serveis ferroviaris amb un tercer fil d’ample europeu.Cal un desdoblament ferroviari per anar a una xarxa 2+2 de l’Eix Mediterrani, una com a xarxa de baixa velocitat i molta freqüència per Rodalies, i una altra xarxa, de serveis d’alta velocitat per Regionals, internacionals i AVE passatgers, i falten dues estacions de mercaderies per assignar esperes i horaris de sortida i de pas als trens de mercaderies, una per fer a La Llagosta i l’altre, a l’entorn de Martorell o l’Alt Penedès, i tot això molt més útil, sostenible i prioritari, que fer el Quart Cinturó.
Els intercanviadors de Volpelleres i Hospital General, claus de la mobilitat del Vallès a l’eix prelitoral
Son els intercanviadors naturals en l’eix de la B-30 per fer competitiu el transport públic. Fins ara havíem d’anar fins Terrassa Centre o Sabadell Plaça Espanya per canviar de Renfe a FCG en la perifèria de la segona i tercera corona metropolitanes, perquè al mateix temps el Vallès està maltractat entre tres corones metropolitanes (tres zones), que comporta que anar d’una part del Vallès a l’altre sigui tres vegades més car que per un turista anar de Tiana a Castelldefels (1 Zona),i mentrestant els alcaldes i alcaldesses del Vallès només estan preocupats per la infraestructura viaria, pel Quart Cinturó i gens pel sistema de tarificació, pel servei ferroviari metropolità i per la seva necessària intermodalitat.
Els intercanviadors posicionen aquestes ciutats com el centre del Vallès Occidental en mobilitat sostenible, i permeten que els trens de Martorell a Granollers potenciïn l’eix ferroviari prelitoral de la B-30, amb un pas de freqüència baixa d’una hora, i esperem que com a mínim sigui en un futur una freqüència de 15-20 minuts per sis milions d’usuaris/any. Els intercanviadors no només faran servei a Sant Cugat, permetranuna nova mobilitat a tot el Vallès, que molts vallesans, un milió i mig de persones, no hagin d’anar a Barcelona per moure’s pel Vallès, inclosos tots els estudiants universitaris de la UAB i de la UPC al Vallès, es a dir, actuarà com a tercer cinturó ferroviari per menys de 100 milions d’euros quan el segon cinturó ferroviari per anar a l’aeroport,la línia L9 del Metro Barcelona, ens haurà costat una fortuna.
SET ANYS D’ESPERA del govern més progressista de la història amb PSOE, ERC i Comuns, per començar a resoldre els intercanviadors de Volpelleres i Hospital General, i començar a preveure aquesta dimensió metropolitana i territorial que serà clau en un futur en emergència climàtica. Però tot això ja indica la irresponsabilitat de les administracions, si tinguéssim una direcció general de Ferrocarrils seriosa, ja hauríem vist simulacions d’aquest servei, ja hauríem vist simulacions de futur per tota Catalunya, amb tercers accessos litorals ferroviaris amb l’estació de França, amb un Pla de Rodalies de Tarragona i de Girona, amb una potenciació real del vuit català, i no entretinguts en una línia del Maresme en zona inundable litoral, sinó amb propostes de tarificació única per vegueria a Catalunya amb els diners dels turistes, que es queden els privats i no reverteixen en res útil com la mobilitat als ciutadans de Catalunya.
Finalment sense la feina de determinades reivindicacions d’entitats ecologistes dins la Campanya Contra el Quart Cinturó des dels anys 90, de les propostes de la Plataforma Transport Públic-PTP des de fa més de 25 anys o de les reclamacions entorn Via Vallès i Fem Vallès dels darrers 10 anys, la posició de les administracions amb la línia El Papiol-Mollet i els intercanviadors del tercer cinturó ferroviari ha estat d’un autisme territorial brutal que fins el 2024 no ha comportat ni compromisos ni declaracions, amb el nou president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, Xavier Garcés, com també, per part de la AMB, que viu en el seu núvol centralista, i on els municipis del Vallès només els fa servir per externalitzar i gestionar els residus i xarxes de Barcelona, posant quatre autobusos i pintant carreteres de colors.
Com ADENC i altres entitats creuem els dits perquè es facin els dos intercanviadors entre 2025 i 2027. Després de la inutilitat metropolitana del carril VAO de Moncada-Meridiana, hem tardat 20 anys a fer-los renunciar a infraestructures al servei de Barcelona com el túnel d’Horta pel mig del Parc de Collserola al qual ens vàrem oposar des del Vallès ADENC, Associació Via Verda, REFEM i Plataforma Defensa de Collserola, i des dels anys 90 amb l’alcalde de Sabadell Antoni Farrés.
El 21 d’octubre, la darrera signatura
Finalment aquest 21 d’octubre de 2025 el Govern de la Generalitat de Catalunya autoritza la signatura del conveni per a la construcció de dos intercanviadors ferroviaris a Sant Cugat del Vallès, en el marc del protocol d’Encomandes de Gestió i partides econòmiques acordat amb l’Estat l’any 2021 per a la millora d’un conjunt d’infraestructures de mobilitat a Catalunya, acordat amb el Govern de Pere Aragonès. Hem d’esperar ara que es posi intel·ligència en aquesta intervenció, que es pensi que es troba un corredor prelitoral estratègic per a la península ibèrica de l’eix de la B-30, que recull els fluxos de l’Eix Madrid-Lleida-Frontera i l’Eix Mediterrani Català real, que els intercanviadors han de garantir les reserves correctes dels patis de vies i resoldre les futures dobles línies d’ample europeu, el que en diem el feix ferroviari 2+2 que ha d’incloure els serveis de mercaderies, TAV, Regionals i Rodalies, que permetin una real descarbonització del transport al Vallès, que NO garanteix en aquest moment els Informes de Sostenibilitat 2022, 2023 i 2024 que es presenten aquests dies sense cap bona nova per part de la consellera Silvia Paneque del Pla de Mobilitat del Vallès (PEMV).
Informació relacionada
L’R-Aeroport empitjorarà encara més el ja maltractat servei de Rodalies assegura l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), a elBaix.cat @elbaixcat
Article publicat a @elCugatenc i actualitzat a @Catalunya Metropolitana

