El defectuós manteniment de les instal·lacions dels centres educatius l’hem denunciat des d’Infograma en diversos articles, com aquest del Torre Balldovina el setembre de 2024, o aquest altre en el Mercè Rodoreda, el gener. En els articles ja informàvem que el problema és general i que durant molts anys s’ha abandonat un manteniment absolutament necessari en edificis que cada cop són més vells. La “comissió de treball” de les AFA s’ha creat en aquest context de malestar i, és clar, un dels temes centrals és el deteriorament i la manca de manteniment dels centres educatius.
Escrit a les responsables i campanya a les xarxes
Així, la primera acció de la comissió ha estat enviar una carta als responsables demanant que signin un compromís per afrontar la problemàtica, per tal que passin de les bones paraules a les bones accions. En paral·lel han iniciat una campanya de comunicació en xarxes, exposant les greus mancances de les instal·lacions.
Algunes de les principals demandes de la comissió són:
- Una avaluació tècnica de l’estat de tots els centres educatius de la ciutat.
- Informació sobre el pressupost anual dedicat al manteniment i sobre les planificacions dels treballs de manteniment.
- Pressupost desglossat per partides del pla de xoc aprovat per l’ajuntament d’1,5 milions d’euros destinat a les reformes de les escoles.
- Informació sobre els criteris de repartiment utilitzats en aquest pla de xoc.
Més de vint AFA (de les trenta que hi ha a la ciutat) formen part de la comissió impulsora: Joan Salvat Papasseit, Torre Balldovina, Lluís Millet, Serra de Marina, Fray Luis de León, Miguel de Unamuno, Beethoven, Santa Coloma, Sagrada Família, Roselló Pòrcel , Mercè Rodoreda, Jaume Salvatella, Wagner, Banús, Riera Alta, Ferran de Segarra, Torrent de les Bruixes, Sant Just, Primavera, Josep Sol i Institut 9.

Reunió a l’Ajuntament
En la reunió que va tenir lloc a l’Ajuntament, aquest va exposar quines són les accions que estan duent a terme, la més important de les quals té relació amb la planificació del manteniment de totes les escoles mitjançant arquitectes tècnics per tal de decidir quines són les prioritats i quines seran les fases de les reparacions i obres necessàries (encara falten sis escoles per revisar). Des de la casa gran afirmen que aquestes inversions les ha de fer la Generalitat, i que tindran la planificació enllestida a mitjan mes de març.
A part d’això, també van informar que un portal web que havien destinat per publicar totes les extraescolars, i altres activitats que es duen a terme, ha quedat en pausa per qüestions informàtiques.
Finalment, van compartir que s’han sol·licitat diferents subvencions europees: una d’esports per a diferents necessitats especials i també per finançar les extraescolars a les famílies vulnerables; una altra per tenir més vetlladores i, la tercera, per aconseguir ajudes per a millores energètiques i d’adaptabilitat de les escoles.

Per la seva banda, pel que fa a les reparacions i les obres a les escoles, la comissió de les AFA va exigir que s’estableixi una connexió entre aquesta comissió, l’Ajuntament i la Generalitat, de manera que tot sigui més fàcil i directe; o, si més no, que hi hagi algú de l’administració local que faci de contacte directe. A més, reclamen tenir l’accés als llibres de manteniment que, en teoria, s’estan actualitzant durant aquest mes de febrer i març.
Calen reforços per a les necessitats especials a les extraescolars, ja que les AFA es troben que sovint aquests infants s’han de donar de baixa perquè no hi ha qui els atengui. I insisteixen que qui ha de fer aquest paper han de ser professionals, tècnics educatius, en comptes de vetlladors. D’altra banda, no es pot permetre que hagin de pagar preus més elevats per aquest fet.
Finalment, incideixen en el fet que cal revisar el funcionament dels casals d’estiu. La valoració que se’n fa de 2024 és molt negativa; creuen que l’Ajuntament hauria de controlar millor l’empresa que els tira endavant i el seu projecte educatiu.
En acabat, es va entregar una carta signada per totes les AFA que hi participen per tal que l’Ajuntament es responsabilitzi de complir tot el que han exposat.
La pròxima reunió serà a primers d’abril, un cop acabada la planificació de les reformes urgents i necessàries, per tal d’informar les AFA i desglossar el pla d’acció.