Els desplaçaments en transport públic van batre en el Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona (SIMMB), equivalent a la província, un nou rècord el 2024, amb una mitjana de 3,6 milions de desplaçaments en dies laborables. Suposa un increment del 8,6% respecte del 2023. Més de 300.000 desplaçaments més que els de la prepandèmia. A més, un 61% de la població resident a l’àmbit SIMMB de 16 anys o més declara ser usuària habitual del transport públic, un 55% més respecte del 2022, en valors absoluts, passant de 1,9 milions a 3 milions de persones usuàries.

Són dades de l’enquesta de mobilitat en dia feiner 2024 (EMEF), estadística oficial de la Generalitat de Catalunya, promoguda per l’ATM i realitzada per l’Institut Metròpoli des de fa 20 anys i considerada el principal referent per mesurar la mobilitat a l’àrea de Barcelona. En la darrera edició del 2024 s’han enquestat 11.420 persones, segons consigna el treball demoscòpic presentat ahir per l’institut.
Motius d’aquest rècord d’ús del transport públic
Els motius que expliquen aquest increment són diversos, si bé un factor a tenir en compte són les bonificacions dels preus dels títols de transport públic d’ús recurrent.
Preguntats sobre com ha afectat la bonificació dels preus dels títols de transport en les pautes de mobilitat, s’observa un increment de fins al 14,1% de les persones que utilitzen més el transport públic.

20 milions de desplaçaments en dia feiner
L’EMEF evidencia també que la mobilitat en l’àmbit SIMMB, equivalent a la província de Barcelona, es manté propera als 20 milions de desplaçaments en un dia feiner i, de la mateixa manera que l’any 2023, se superen les xifres prepandèmia. No obstant, l’any 2024 s’ha donat un lleuger descens del 2,2% respecte del 2023, malgrat que la població resident en aquest territori ha incrementat un 1,9%. Per tant, baixa la mitjana de desplaçaments diaris per persona a 3,95 pels 4,11 de l’any anterior.

Individus i desplaçaments a l’àmbit SIMMB (Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona), corresponent a l’àrea o demarcació de Barcelona. Població resident al SIMMB ≥16 anys. Font: EMEF 2019-2024.
En relació als desplaçaments del dia anterior, la mobilitat activa (caminant, bicicleta, patinet i altres vehicles de mobilitat personal) és majoritària, amb un 48,3% de la quota modal. Tot i això, l’ús d’aquests mitjans de transport es redueix en termes absoluts respecte del 2023, (-7,6% de desplaçaments diaris). Els desplaçaments en transport públic pugen un 8,6%.
El vehicle privat es manté estable (+0,9%) i obté amb una quota modal del 33,5%, que és inferior a la del 2019.

*Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona Distribució dels desplaçaments segons mode de transport. Població resident al SIMMB ≥16 anys. Font: EMEF 2019 – 2024.
A Barcelona i l’àmbit metropolità el transport públic i la mobilitat activa ocupen una quota modal més alta. Per contra, a l’àmbit de la regió metropolitana de Barcelona l’ús del vehicle privat guanya pes en la mobilitat diària de les persones residents.

Desplaçaments en milers. Distribució dels desplaçaments segons mode de transport i corona de residència. Població resident al SIMMB ≥16 anys. Font: EMEF 2024.
Les dones fan més desplaçaments amb modes sostenibles que els homes
Les dones es desplacen en major proporció que els homes caminant (49,5% i 42,7%, respectivament). En l’ús del vehicle privat els homes supera les dones en 11 punts percentuals.

Distribució dels mitjans de transport segons sexe. Població resident al SIMMB ≥16 anys. Font: EMEF 2024.
La població resident a l’àmbit SIMMB usuària del transport públic se sent segura
En tots els àmbits territorials analitzats la població usuària del transport públic té una percepció de seguretat mitjana per sobre de 7, en una escala de 0 a 10.
La por a patir determinats fets delictius entre les persones usuàries del transport públic ha estat recollida a l’EMEF 2019, 2022 i, més recentment, al 2024. Les dades mostren una tendència a la baixa pel que fa a la por a patir robatoris, agressions físiques i verbals. Els robatoris continuen sent el tipus de delicte que genera més por en tots els anys analitzats.

Por a patir fets delictius per tipus de fet
Població resident al SIMMB ≥16 anys. Font: EMEF 2019, 2022 i 2024.
Més de dos terços de les incidències són en tren i la resta en bus
En una escala de 0 a 10, les persones usuàries del transport públic residents al SIMMB es troben amb incidències pràcticament la meitat de vegades que el fan servir (4,7). No hi ha diferències destacades, segons les corones de residència. Les persones usuàries del transport públic ferroviari són les que més en pateixen.

Mitjà de transport públic amb el que es troben més incidències. Població resident al SIMMB ≥16 anys. Font: EMEF 2024.
Les persones que declaren patir incidències al transport públic no prenen cap mesura especial, però la meitat dels afectats diuen que canvien de mitjà de transport.
Conductes per evitar incidències al transport públic. Població resident al SIMMB ≥16 anys. Font: EMEF 2024.
Notable increment de l’ús de la T-mobilitat, que passa del 17% al 51%, en un any
A partir de l’any 2024, la majoria de títols de transport públic de l’ATM ja estaven disponibles al sistema de la T-mobilitat. Com a conseqüència,l’EMEF ha detectat un augment notable del seu ús entre la població, que ha passat del 17,4% a la tardor del 2023 a més del 50% a la tardor del 2024.

Ús de la T-mobilitat. Població resident al SIMMB ≥16 anys. Font: EMEF 2023 i 2024.
La valoració global de la T-mobilitat entre les persones usuàries és molt positiva: de 8,3 a la primera onada i de 8,4 a la segona, en una escala de 0-10. La satisfacció en el seu ús difereix poc segons la modalitat d’ús, tot i que la targeta de plàstic és la que rep una major satisfacció, de 8,9 sobre 10.

Valoració de la satisfacció en l’ús de la T-mobilitat. Població resident al SIMMB ≥16 anys. Font: EMEF 2024.