Després de dos anys aturades, Renfe llançarà aquesta setmana una nova licitació per poder reprendre les obres d’accessibilitat de l’estació de Renfe, segons han confirmat fonts del ministeri de Transports a Viu Molins de Rei. S’ha descartat, doncs, la possibilitat que els treballs siguin fets per una empresa pública.
Els treballs es van aturar l’abril de 2023 arran d’una modificació important del projecte inicial que incloïa principalment dues millores: la construcció d’un segon accés pel carrer Sant Antoni Maria Claret i l’adaptació de les andanes i les vies a una nova configuració exigida per Adif. Aquesta nova configuració és necessària per poder implantar un sistema de senyalització més modern i segur que millorarà la funcionalitat de l’estació.
Pel que fa al cost, la nova licitació fixa un pressupost de 13,16 milions d’euros, gairebé el doble del pressupost anterior que se situava en 6,2 milions d’euros. Aquest augment es deu principalment a l’ampliació del projecte per incloure el segon accés i per la pujada generalitzada dels preus dels materials i serveis en el sector de la construcció, que ha fet que el cost de l’obra sigui considerablement més elevat del que s’havia previst inicialment.
Ara, la nova licitació sortirà a concurs públic perquè les empreses interessades puguin presentar les seves ofertes. Un cop adjudicats els treballs i es reprenguin les obres, Renfe estima que la seva durada serà d’uns 16 mesos, durant els quals es duran a terme totes les millores previstes per completar la reforma de l’estació. Fonts del ministeri no donen una data concreta de la represa de les obres, però estimen que serà l’any vinent.
Principals actuacions del projecte
Pel que fa les actuacions del nou projecte, Renfe ha confirmat que es construirà un nou edifici d’accés al carrer Sant Antoni Maria Claret i que s’executarà un pas inferior sota les vies que connectarà directament amb les andanes. Aquest pas comptarà amb ascensors per garantir l’accessibilitat i també es renovaran i adaptaran les escales fixes. A més, es preveu millorar les zones comunes amb una nova il·luminació al vestíbul i a les andanes, la incorporació de nous encaminaments per facilitar la mobilitat dels viatgers i la instal·lació de marquesines de 75 metres per protegir els usuaris de les inclemències meteorològiques.
Pel que fa a les vies, el projecte inclou la construcció d’una nova andana, l’allargament de les andanes fins als 200 metres útils i l’elevació de la seva alçada per adaptar-les al nou sistema de senyalització que Adif està implantant. També es renovarà el paviment i es modificarà el perfil del voral per complir amb la normativa d’accessibilitat. Finalment, es reconfiguraran les vies i les instal·lacions ferroviàries per tal d’executar les obres de manera més segura i eficient, amb l’objectiu de convertir l’estació en un espai més modern, còmode i accessible per a tots els usuaris.

Fins ara, només s’havia completat la primera fase de les obres, que es va estrenar el juny del 2023. Aquesta va consistir en la remodelació integral del vestíbul, la instal·lació de nous torns d’accés, la creació d’una zona renovada d’atenció, venda i informació per als viatgers, i la col·locació d’un nou ascensor a l’exterior per facilitar l’accés al vestíbul.
Anys de retard en les obres
Des de fa anys, les obres de reforma de l’estació arrosseguen un llarg historial de retards i problemes amb les empreses adjudicatàries. Vías y Construcciones S.A., que havia assumit l’execució del projecte el 2022, va abandonar. Aquesta situació ha provocat que el projecte hagi d’afrontar ara un tercer procés de licitació. Ja el 2020 s’havia produït una situació similar quan Ortiz Construcciones y Proyectos, l’empresa que havia guanyat inicialment el concurs públic, va decidir renunciar al projecte abans de començar els treballs. En aquell moment la decisió es va justificar per un pressupost insuficient, ja que la companyia havia presentat una oferta econòmica molt ajustada que feia inviable dur a terme l’obra.
Els endarreriments acumulats venen, però, de més enrere. L’any 2019 el consell d’administració de Renfe havia aprovat un projecte amb un pressupost de 7 milions d’euros i amb la intenció de començar els treballs aquell mateix any. La primera licitació pública, però, va reduir el pressupost a 5 milions d’euros. A principis de 2020 Renfe va anunciar novament que les obres començarien de manera imminent, però l’esclat de la pandèmia de la Covid-19 i les dificultats derivades del procés de licitació van tornar a impedir l’arrencada del projecte.
La segona licitació situava el cost total del projecte en 6,2 milions d’euros. Tot i això, els problemes acumulats durant els darrers anys i les dificultats econòmiques van acabar portant l’empresa a renunciar a la continuïtat del contracte que s’havia modificat i fet més ambiciós, fet que ha obligat Renfe a obrir una nova licitació per intentar desbloquejar definitivament el projecte, després de descartar que les obres vagin a càrrec d’una empresa pública.