L’alcalde Mijoler exigeix la participació de l’Ajuntament del Prat i Zeroport reitera la visió crítica sobre la infraestructura
La Generalitat i el Govern espanyol han formalitzat l’estrena de la seva comissió tècnica per abordar el futur de l’aeroport del Prat. Segons informa el departament de Territori, en les pròximes setmanes es formaran grups de treball “que hauran d’abordar el model de governança, la millora de la infraestructura i les connexions ferroviàries amb l’aeroport”. Aquests grups seran formats a parts iguals per tècnics del Departament i del Ministeri de Transports, tot i que no es descarta donar veu a professionals d’altres àmbits. Es preveu que presentin les propostes a finals de 2024.
El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, ha assenyalat a la sortida de la comissió, el 18 de gener, que el debat entorn el model de governança haurà de tenir en compte “la necessitat de disposar d’un sistema aeroportuari català, que no només inclou l’aeroport del Prat sinó també els de Girona o Reus”. Ha explicat també que calen “més vols internacionals”, matisant que la infraestructura haurà de respectar “el medi ambient i els drets acústics dels veïns”.
Mijoler demana participar
L’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, ha reclamat que l’Ajuntament del Prat hauria de formar part de l’ens gestor de l’aeroport. Segons declaracions recollides per Elprat.digital, Mijoler considera prioritari abordar el model de gestió abans que parlar sobre qualsevol modernització o capacitat de la infraestructura. L’alcalde també ha demanat que els ajuntaments formin part de la comissió tècnica de la Generalitat i l’estat.
Zeroport, molt crítics
Des de la seva línia habitualment crítica amb les grans infraestructures, la plataforma ambientalista Zeroport acusa tant l’estat com la Generalitat de complicitat amb el poder empresarial. “Amb aquesta comissió, obstinada a cercar possibles ampliacions de l’aeroport, els governs de l’Estat i de la Generalitat demostren prioritzar l’agenda de la patronal en detriment de les polítiques socials i ambientals”.
“La capacitat de l’aeroport del Prat no ha quedat petita, per molt que hi insisteixin els lobbys empresarials, sinó que és excessiva. No és possible cap ampliació de l’aeroport compatible amb la preservació i millora del medi ambient”, argumenten, i insisteixen que l’aviació “és un sector absolutament lligat a les emissions sense perspectives visibles de substituir els combustibles fòssils; l’única opció sostenible és el decreixement de l’aviació”.
Deteriorament del delta
Zeroport sosté que una ampliació de l’aeroport agreujarà “el deteriorament ja avançat del delta del Llobregat i augmentarà les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle”. Com a conseqüència, assenyalen la pèrdua de “valuosos espais naturals i agraris i l’empitjorament dels aqüífers”.
Per últim, la plataforma ecologista considera que l’aeroport ja acull prou vols de llarg radi i que augmentar la capacitat de l’aeroport només contribuirà a agreujar “la massificació turística que pateix Barcelona”.
Assistents a la comissió tècnica per a la millora de l’Aeroport del Prat. A l’esquerra de la imatge, i per part de l’Estat, el secretari general de Transports Aeri i Marítim, Benito Núñez Quintanilla i el director general de Aviación Civil, David Benito Astudillo. A la dreta de la imatge, i per part de la Generalitat, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas i Alcantarilla i el conseller Delegat Aeroports de Catalunya. Daniel Albalate del Sol.