Tots els trens de la línia R2 sud de Rodalies s’aturen des d’aquest dilluns a Viladecans (Baix Llobregat), complint-se així una reivindicació històrica del municipi
“Ja tocava que paressin, perquè només n’hi havia cada mitja hora”, explica la Reme, una usuària de la línia que molts dies havia d’anar fins a Gavà a agafar el tren per poder gaudir de més freqüències de pas.
Amb la nova configuració, Viladecans guanya ara 55 noves expedicions, els semidirectes de Rodalies que entre Barcelona i Vilanova i la Geltrú fins ara només s’aturaven a Gavà, a Castelldefels i a Sitges.
Segons dades de Renfe, hi ha unes 7.000 persones usuàries que pugen o baixen a Viladecans cada dia, i ara disposaran d’un tren cada quart d’hora de mitjana, quan fins ara la freqüència més habitual era d’un cada mitja hora.
La mesura també s’aplica el cap de setmana, de manera que ara els semidirectes entre Barcelona Sants i Vilanova no s’aturen a Bellvitge-Gornal, al Prat, a la Platja de Castelldefels i a Garraf.
L’alcalde, Carles Ruiz, assegura que “no era lògic” que una de les ciutats més poblades entre Tarragona i Barcelona tingués menys parades que la resta. Ara, diu, millorarà “molt” la mobilitat amb les ciutats de l’entorn i amb Barcelona.
La història de l’arribada del tren: 30 anys de reivindicació
La reivindicació de Viladecans es remunta pràcticament a l’arribada del tren al municipi, l’any 1992, quan es va estrenar l’abaixador amb motiu dels Jocs Olímpics de Barcelona -la ciutat va ser subseu olímpica de besibol. En aquell moment, però, l’estació quedava aïllada del centre de la ciutat i els primers habitatges estaven a 600 metres de l’abaixador.
Ara, però, amb el creixement de Viladecans durant les darreres tres dècades, l’estació ha quedat plenament integrada a la ciutat. Tot i això, l’alcalde explica que durant molts anys se’ls va argumentar que hi havia “qüestions tècniques” que impedien l’aturada de tots els trens al municipi.
Ruiz celebra que 31 anys després s’hagin “resolt” auqests impediements i tots els trens de l’R2 s’aturin des d’aquest dilluns al municipi. I és que fins ara, tres de cada deu trens d’aquesta línia passaven de llarg sense fer parada a Viladecans. Amb les noves freqüències, en canvi, hi haurà almenys sis trens per hora.
“Mica en mica anem progressant. A Viladecans hi ha molts habitants i mereix una estació on es pugui agafar el tren amb la mateixa freqüència que en qualsevol altra ciutat del Baix Llobregat”, afirma en Toni, veí de Viladecans i usuari de l’R2. Gràcies a l’alta freqüència de trens, l’andana no s’ha arribat a massificar en cap moment durant aquest dilluns en hora punta.
La reforma de l’estació
Aconseguida l’aturada de tots els trens, Viladecans reclama ara la també anhelada reforma de l’estació. L’alcade, Carles Ruiz, reclama que s’inverteixin els 2,5 milions previstos per a la transformació de l’antic abaixador. El projecte preveu ampliar el vestíbul, reubicar els ascensors, ampliar la marquesina d’accés i instal·lar un punt de recàrrega de vehicles elèctrics.