L’Ajuntament de Sant Feliu va aprovar en el passat mes de febrer, el conveni amb ADIF sobre la cessió dels terrenys que actualment ocupen les vies del tren en la superfície. Un acord que ha estat possible gràcies a la perseverança i a la insistència de persones que han treballat i treballen pel bé comú i per una ciutat millor.
Des de l’acord de gener de 2018 amb el Ministerio de Fomento, quan el ministre Iñigo de la Serna va anunciar que el soterrament seria una realitat, els calendaris de l’obra amb ADIF i el MITMA s’han complert, i a Sant Feliu estem vivint, la gran transformació que tots i totes havíem somiat.
I ho estem vivint de manera gairebé “silenciosa”, entre cometes, perquè soroll n’hi ha, i molt, però amb una gran paciència ciutadana, que dia rere dia veu com va canviant el nostre paisatge urbà, i com tenim cada cop més a prop una ciutat sense ferides, integrada, cohesionada i més amable amb les persones.
Per la perseverança i la tossuderia són moltes les fites aconseguides. La primera i cabdal la d’aconseguir un soterrament complet i integrat al cent per cent, al seu pas per la ciutat. La segona, no menys important, que aquesta obra no costa ni un euro a Sant Feliu.
Per a arribar fins aquí, hem passat per propostes com les de 2010 on es pretenia que l’Ajuntament aportés el 25% del cost de l’obra, entre 20 i 30 milions d’euros, o a propostes tan desbaratades com la de no fer el soterrament i, en el seu lloc, fer un pas deprimit a l’alçada del pas a nivell que afectaria una part del parc Nadal; propostes que ens feien des del Ministeri i la Generalitat en el 2014.
Així doncs, finalment, després de l’acord de gener de 2018, teníem el projecte i havien començat les obres, però és cert que quedaven moltes altres qüestions de seguiment i molts altres elements de negociació amb els responsables estatals de les infraestructures ferroviàries. Entre elles la gestió dels terrenys en superfície que quedarien alliberats després de l’obra.
La feina silenciosa va continuar negociant un acord més que necessari; teníem el projecte, però negociar sobre la titularitat de les vies, un fet tan bàsic com aquest, ha estat molt complex, atès que ADIF pretenia treure rèdit econòmic o bé beneficis derivats del planejament urbanístic.
Les gestions que van aconseguir la cessió gratuïta dels terrenys
Finalment, la constància va aconseguir que arribéssim a tancar un acord de gratuïtat en la cessió dels terrenys a la ciutat, important i beneficiós, per la qual cosa Sant Feliu s’estalvia al voltant de 20 milions d’euros.
Tot això gràcies, entre d’altres qüestions, a què teníem la feina molt més endreçada i avançada que com la tenia el Ministeri, en el contingut tècnic, la planimetria o la definició de parcel·les. Per aquest motiu cal agrair la feina a tot el personal tècnic de l’Ajuntament, que està executant una tasca implicada i impecable.
Ara cal encoratjar a l’equip de govern a continuar negociant altres aspectes encara no resolts com el projecte complementari per assegurar que la ciutat estigui connectada el dia que les vies en superfície deixin de funcionar. Això exigeix que es continuï treballant com sempre hem fet en qüestions de definició de ciutat amb transparència, rigor i consens.
Lídia Muñoz. Portaveu de Sant Feliu En Comú Podem.
Fotografia de la nova estació de RENFE: Adif