“No es tracta de reproduir el que ja sabem, sinó de fer les preguntes adients perquè els alumnes raonin i puguin aplicar el que han après a l’escola. El món ja no només recompensa allò que sabem, sinó el que podem fer amb el que sabem” ha afirmat a Barcelona el director d’Educació de l’OCDE i coordinador de les proves PISA, Andreas Schleicher, en el marc de la jornada sobre ‘L’escola, el reflex de la societat del futur’ organitzada pel Cercle d’Economia i Innovamat.
Schleicher ha destacat que “hauríem de veure les capacitats socials no com a productes secundaris, sinó com a productes fonamentals”. “Estem ensenyant als estudiants en el passat, i no preparant-los per al futur. Les proves PISA emmirallen com el món laboral està evolucionant”.
En clau catalana, ha dit que “els estudiants a Catalunya són bons reproduint el que se’ls ensenya a l’escola, però tenen dificultats per extrapolar els seus coneixements, i per això, hi ha hagut baixos resultats a les proves PISA”
El director d’Educació de l’OCDE ha ressaltat la necessitat que hi hagi més implicació de la societat en el desenvolupament educatiu dels estudiants: “Les escoles han d’esdevenir institucions obertes al món, i docents i famílies han de formar part d’aquesta transformació.
Aprenentatge competencial
L’esdeveniment ha comptat amb una taula rodona sobre l’aprenentatge competencial, la formació docent i la importància de la investigació a l’aula. Entre els participants es trobaven Verónica Sánchez Orpella, membre de l’equip directiu de l’Escola L’Horitzó; Albert Vilalta Riera, professor i investigador de didàctica de les matemàtiques a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i membre de l’equip didàctic d’Innovamat; i Joan-Ramon Borrell, professor titular d’Economia a la Universitat de Barcelona (UB) i secretari del Premi Ensenyament Fundació Cercle d’Economia, com a moderador.
“En l’ensenyament no es tracta de trobar la resposta adient, sinó de guiar els alumnes mitjançant bones preguntes perquè raonin”, ha explicat Sánchez en referència a l’aprenentatge competencial, a la qual cosa Schleicher ha afirmat que “abans apreníem per fer una feina. Avui, aprendre és la feina. Per això, la formació contínua dels docents i la motivació per aprendre ha de sorgir de manera intrínseca”.
“Existeix una gran distància entre la recerca que es fa en didàctica per millorar l’aprenentatge i el que realment passa a les aules. Com podem solucionar-ho?”, s’ha preguntat Vilalta. “És just el tema central”, ha contestat Schleicher. “És essencial que els que estan a primera línia, els docents, puguin estar atents a com canvia el món. Han de crear un bon ambient a l’aula i connectar l’aprenentatge amb el món real”.
L’esdeveniment ha estat inaugurat per Pedro Fontana, qui ha destacat la necessitat de fomentar espais que entenguin i analitzin les proves PISA, que ha qualificat com un “projecte d’avaluació pel canvi”. “No sabem quines competències i habilitats seran importants pel futur, però hem de formar a persones lliures, crítiques i versàtils, amb capacitat d’aportar riquesa a la societat”, ha afegit.
L’entrada Schleicher, creador de PISA, conclou que l’alumnat ha de raonar més i repetir menys ha aparegut primer a El Diari de l’Educació.