Tradicionalment, s’ha vist la docència com una professió que treballa de forma aïllada, seguint l’organització d’“una docent, una classe, una matèria, una hora”. Però si mirem endavant, i no enrere, la tendència que promouen organismes internacionals com la UNESCO i els nous currículums és una altra: la docència com a professió amb un alt grau de col·laboració. L’escola es concep com un entorn on equips docents treballem de forma conjunta i col·laborativa a l’hora de dissenyar les propostes d’aprenentatge, fer classes i avaluar l’alumnat, entre d’altres. És evident que aquesta concepció de l’educació i la professió requereix actualitzar l’organització dels centres educatius i els horaris.
Després de preguntar a les persones adherides al Clam Educatiu la seva opinió sobre la qüestió del juliol, la preocupació principal és clara: de quina manera podem dissenyar, crear i avaluar com un equip si tot el temps de treball que tenim durant el mes de juliol és individual?
A ningú se li escapa que, per oferir la qualitat educativa que la societat demana a l’escola, les docents hem de preparar el curs. D’una banda, el Departament d’Educació va decidir avançar l’inici del curs escolar. D’altra banda, també ha decidit que les docents no podem anar als centres educatius al mes de juliol. Així doncs, quan s’espera de nosaltres que preparem el curs? Una pregunta ben senzilla que, de moment, encara no té resposta.
És evident que necessitem temps per preparar el curs, i que necessitem fer-ho en equip: per acollir els nous docents que s’incorporen al centre i ajudar-los a fer-se seu el projecte educatiu on arriben (explicar-los, per exemple, quines franges d’aprenentatge tenim al centre, com globalitzem algunes matèries, quines eines d’avaluació fem servir, com fem el seguiment tutorial, les codocències, etc.) i per avaluar les propostes d’aprenentatge que hem fet aquest curs i aplicar els canvis oportuns que requereix el nou currículum.
Necessitem temps per preparar el curs, i necessitem fer-ho en equip
Diverses docents també han fet arribar la seva opinió a Clam Educatiu sobre el fet que hagin de ser les direccions les que, en cas de considerar-ho necessari, demanin dies de treball presencial de l’equip docent a la inspecció educativa. Aquest fet carrega sobre les direccions tota la responsabilitat, fent evident que convocar l’equip docent al juliol pot suposar posar-se en contra part del claustre i, a més, marca diferències entre centres i equips docents on unes voldran treballar i altres no.
Per tot això, la proposta i posicionament de Clam Educatiu és clara:
A curt termini, cal que sindicats i Departament aclareixin al col·lectiu docent i a la societat quan s’espera que es prepari el curs vinent per fer l’atenció educativa que els infants i els adolescents mereixen. També cal que es facin responsables de les seves decisions i consensos, i no que carreguin sobre les direccions les seves conseqüències.
A llarg termini, cal actualitzar l’organització i els horaris dels centres educatius i la professió docent perquè faciliti el treball col·laboratiu dels equips, i no que ho dificulti.
L’entrada Què passa amb el mes de juliol? ha aparegut primer a El Diari de l’Educació.