Des de la Plataforma Salvem Ciutat Vella volen explicar què hi ha darrere del PERI del Barri Antic de Santa Coloma i es pregunten qui s’oposa a la realització d’una Auditoria Urbanística tal com han demanat. Text: Plataforma “Salvem el Barri Antic”, Imatges: Albert Azurmendi
Durant aquest mes de juliol, a la plataforma Salvem el Barri Antic de Santa Coloma de Gramenet, hem anat rebent notificacions de la Comissió d’Urbanisme de l’Àrea Metropolitana de Barcelona-AMB en relació amb la nostra petició, feta fa anys, per tal que es dugui a terme una Auditoria Urbanística del projecte urbanístic “Pla Especial de Reforma Interior-PERI Ciutat Vella II”.
Concretament, la primera vegada que vam sol·licitar l’auditoria va ser a principis de 2022 (es va portar l’escrit presencialment a l’AMB a la Zona Franca). La segona petició es va enviar per correu certificat el desembre del 2023. I el mes de febrer del 2024 van retornar el certificat sense entregar. És per això que vam tornar a enviar-lo, aquest cop al departament de Territori de la Generalitat, encara que adreçat a la Comissió Territorial d’Urbanisme. Això va ser el 13 de març del 2024.
El que no volen que se sàpiga dels 24 anys del PERI “Ciutat Vella II”
A les notificacions rebudes ens comuniquen, d’una banda, que, efectivament, la llei d’urbanisme de Catalunya preveu a l’article 14 la realització d’auditories urbanístiques per aquell planejament que tingui dificultats i problemes de gestió i execució. I, d’altra banda, que “han de ser les administracions implicades, en el desenvolupament del planejament urbanístic les que poden fer aquestes auditories, en el nostre cas l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet”.
Es fa més necessari que mai saber que ha passat i que passa al PERI de Barri Antic.
Aquesta petició d’auditoria es va fer el febrer de 2022 i la notificació d’ara correspon a l’acta de la comissió de 13 de juny de 2022. Passats dos anys ens tornen a notificar la desestimació per part de la Comissió d’Urbanisme atesa la negativa per part de l’Ajuntament de fer l’auditoria que ha manifestat la manca de voluntat i de necessitat.
És a dir, l’Ajuntament no vol que se sàpiga què ha succeït en aquests 24 anys amb relació al PERI de Ciutat Vella II. Tot i que s’han fet efectives nombroses modificacions del pla alterant els aprofitaments urbanístics de manera substancial, s’ha canviat el sistema d’actuació, s’han aprovat i anul·lat convenis urbanístics, existeixen resolucions judicials anul·lant la reparcel·lació de la intervenció més important de l’àmbit del PERI. Tot això ha comportat la paralització de l’actuació i s’han produït concessions administratives que han beneficiat els promotors majoritaris.
Sorprèn que la Comissió d’Urbanisme de l’AMB adopti una resolució, sense l’oportuna comprovació de les dades que formen part de l’expedient urbanístic, basant-se en la manifestació de l’Ajuntament no contrastada. A més, afirma que només resta pendent d’executar el 6,65% de les actuacions previstes, i que no hi ha hagut reducció de sòl destinat a sistemes de zones verdes i equipaments.
Tot i que tal com ja vam aportar a la mateixa Comissió d’Urbanisme de l’AMB, les dades relatives a les superfícies de sol de zones verdes i equipaments s’han reduït d’una manera evident passant dels 10.291,31 m2 del PERI de l’any 2000 i 9.439,96 m2 del PGM, a només 7.828,50 m2.
L’ajuntament no vol que se sàpiga què ha succeït en aquests 24 anys amb relació al PERI de Ciutat Vella II
Amb independència del pati de l’Escola de Música Can Roig i Torres, construït sobre zona verda i anul·lant-la de facto, no s’han executat cap de les zones verdes previstes al PERI: El 55% de les actuacions previstes als equipaments no s’han fet efectives; entre d’altres, encara no s’ha executat la conversió en zones de vianants prevista als carrers Rafael Casanova, Sant Pere i Vistalegre i s’han anul·lat les dues actuacions previstes d’habitatge públic.
Tots els esforços de l’Ajuntament durant aquests 24 anys, han anat destinats a fer efectiu l’aprofitament urbanístic i el negoci immobiliari dels promotors. Tant en l’època de Construcciones Ortega com en la del Banc de Sabadell, i ara els fons d’inversió, modificant el Pla “a la carta” per facilitar l’obtenció de beneficis, en cada moment, incloent-hi la concessió administrativa amb adjudicació directa de nombroses places d’aparcament en sòl públic.
Volem saber quina és la informació que no interessa que es conegui.
Igualment, sorprèn l’oposició a auditar el PERI que inclou la notificació rebuda, atès que el novembre del 2023 vam tornar a demanar la realització d’aquesta auditoria urbanística. Això es va fer davant de les presumptes irregularitats i males pràctiques detectades en la redacció i l’execució del planejament afectat per diverses modificacions puntuals “a la carta” i convenis urbanístics amb diverses resolucions judicials que afecten directament el planejament urbanístic que es pretén executar. A més, ha comportat, entre altres qüestions, la paralització de l’execució de la Unitat d’Actuació entre carrer Vistalegre i plaça de la Vila.
Sorprèn l’oposició per auditar el PERI “Ciutat Vella II.
Davant d’aquesta situació anòmala, que comporta que se’ns notifiqui una resolució de fa 2 anys que ja havia estat notificada, sense cap referència a la petició efectuada l’any 2023. I sense considerar les dades aportades de manera continuada per la “Plataforma Salvem el Barri Antic” que indiquen l’existència de presumptes irregularitats econòmiques i urbanístiques, i que inclou informacions falses o contràries a la realitat, així com la manca de voluntat política de l’Ajuntament per fer una auditoria des de la plataforma entenem que:
Es fa més necessari que mai saber què ha passat i què passa al PERI de Barri Antic.
Saber quina és la informació que no interessa que es conegui perquè tant l’equip de govern municipal colomenc com la Comissió d’Urbanisme de l’AMB, s’oposin a la realització d’una auditoria.
Aquest és un article original de Infograma