Amb aquesta ressenya continuem a l’Infograma amb la col·laboració amb una entitat que fa més de quinze anys treballa a Santa Coloma per la cultura i per la ciutat: la Biblioteca Social La Hoguera, que té la seu al carrer Sant Ramon. La Hoguera és un projecte de col·lectivització de la cultura, una comunitat de lectores i un espai d’autoformació i crítica social. Amb un fons de més de quatre mil llibres, pel·lícules de ficció i documentals, a més d’una extensa hemeroteca, està especialitzada en ciències socials en general i la història en particular, amb un fons especial d’història local del Barcelonès Nord. Podeu consultar-ne aquí el catàleg. Imatge: La Hoguera)
La fam
Joan Oliver
Proa. Barcelona, 2004 (1938)
A la Hoguera estem orgulloses de tenir una secció de teatre menuda però cuidada, plena d’obres escollides ben interessants, algunes que no trobareu enlloc més. No és el cas d’aquesta que us presentem avui, que seria un clàssic, tant per l’autor com pel tema i el moment en què va ser escrita i presentada.
Es tracta de La fam, obra de Joan Oliver (“Pere Quart”), dramaturg, poeta, contacontes, traductor i molt més. Escrita i estrenada a mitjan 1938, en plena Guerra Civil, narra el moment de l’alçament i els inicis de la revolució del 1936: La Lupa i en Nel coneixen en Samsó, un home fart dels problemes de la societat i que viu al carrer passant dia a dia. Quan esclata la Guerra, la implicació en el conflicte separa els dos homes: mentre en Nel espera les instruccions des de dalt al sindicat; en Samsó, desfermadament, es llança al carrer i esdevé sense voler un líder revolucionari. Tanta és la seva victòria que la Lupa deixa en Nel i es junta amb en Samsó. Però en Samsó no sap adaptar-se a la feina grisa d’afermar la nova societat revolucionària, mentre que Nel n’esdevé un organitzador eficaç.
Del teatre de Joan Oliver s’ha dit molt (en aquesta mateixa edició hi ha una llarga introducció de Francesc Foguet i Moreu). La seva obra en general –sobretot als inicis- s’encasella en allò que algú anomena “comèdia burgesa”, influenciada pel teatre francès “de bulevard”. La voluntat d’arribar al gran públic el van fer defugir del corrent de les avantguardes. Tot i mantenir estructures narratives més pròpies del noucentisme, juga més amb la ironia i l’humor sarcàstic. La Guerra marcarà, evidentment, un canvi en la seva literatura, i La Fam és una obra a cavall de les dues etapes de l’autor. Posteriorment serà més influenciat per Txèjov i Brecht, es dedicarà molt a les traduccions d’autors com Molière, el mateix Brecht, Beckett, etc.
L’entrada ‘La fam’ ha aparegut primer a Infograma.cat.