Irene Psifidou és una dona amb un vast coneixement sobre les polítiques europees relacionades amb la formació professional. És, a més, una apassionada del que explica, creu en allò que diu i confia (té dades per a això) en el paper de la formació professional per a la millora de la vida de milers de noies i nois.
Parlem amb ella uns dies després que hagi realitzat una intervenció a la Fundació Bofill de Barcelona per parlar sobre la feina que desenvolupen al Cedefop per demanar dades amb què generar eines i estratègies de lluita contra l’abandonament prematur, tant des de les vies generals com des de les formatives. Té clar que a la recepta de l’èxit, l’FP ha de ser de qualitat, prestigiada, flexible i, abans d’això, ha d’acompanyar-se d’un sistema d’orientació potent que acompanyi l’alumnat des d’etapes inicials de l’educació per evitar que segueixi camins que no us interessen.
La primera pregunta és sobre la baixada de l’abandó des de la mitjana europea del 9,7% al 9% prevista per al 2030. Espanya parteix de més del 13%. Com és de complicat l’objectiu?
Bé, sí que la meta europea és de baixar per sota del 9% amb la nova estratègia del 2030. Aquesta xifra amaga moltes variacions, no només entre països de la Unió Europea, també entre regions del mateix país. I crec que Espanya és un cas molt característic d’aquestes variacions regionals, perquè esteu en una mitjana de 13,9 segons les dades de l’Eurostat del 2022, però persisteixen grans diferències regionals. Hi ha comunitats autònomes que ja han assolit la meta europea i estan molt per sota de la mitjana europea. I altres que pateixen unes taxes molt per sobre del 15%.
No sóc una experta i menys, encara menys en el cas espanyol. Com saps, estic treballant amb una perspectiva europea sempre. Però volia parlar del que cal tant als països europeus, i més específicament a Espanya.
En general, abaixar les taxes de l’abandonament prematur (AEP) mai no és una fita fàcil, ja que depèn de diversos factors, fins i tot independents del sistema educatiu i les polítiques educatives i es relacionen amb l’estructura del mercat laboral.
És necessari un bon acompanyament i orientació a l’alumnat com un element integral del sistema educatiu, més suports educatius a les aules, currículums més diversificats i actualitzats, solucions alternatives i compensatòries a la repetició del curs. Tot això que Espanya està plantejant sota la legislació més recent, tant per a l’educació general com per a l’FP. Segur que podrien ser elements centrals per a Espanya a l’hora de lluitar contra l’abandó.
Però a banda de totes aquestes intervencions i moltes més, amb els nostres estudis a CEDEFOP hem vist que els països que converteixen la lluita contra l’AEP a una prioritat estratègica i sostenible, que es manté a l’agenda de cada govern, han aconseguit molt bons resultats. Per això, segons el meu parer, Espanya té una base legislativa sòlida que promogui l’educació inclusiva. Estic parlant de la llei orgànica, la Lomloe, i la Llei orgànica d’ordenació i integració de la FP però, és clar, ara depèn com cada autonomia apliqui aquestes mesures que es preveuen i com de sostingudes en el temps siguin les mesures.
Segons els estudis que hem fet, cal que Espanya desenvolupi un sistema centralitzat per controlar l’AET. Què vull dir? Que cal un sistema de recollida de dades i de seguiment dels estudiants a nivell nacional. Aquestes dades haurien de ser sistemàtiques, tant quantitatives com qualitatives. Per exemple, cal saber, de quin nivell i de quin tipus d’educació, general o FP, abandonen els alumnes. S’haurien de saber i analitzar els factors que afecten l’abandó, tant de l’educació general com de l’FP. I això hauria de ser una anàlisi sistemàtica. S’haurien de saber les característiques, tant acadèmiques com socioeconòmiques, dels que abandonen. Tot això és molt necessari perquè tots els països, específicament Espanya, puguin dissenyar polítiques basades en evidència i adreçades a les necessitats d’aquesta població en risc. I dic sobretot Espanya perquè és un país descentralitzat i aquestes dades haurien d’existir a tots els nivells, nacional, regional i local. I les dades dels sistemes de seguiment centralitzats s’han d’actualitzar per garantir que el temps transcorregut entre l’abandonament escolar i el moment en què aquests joves es contacten sigui el més breu possible.
Com he dit, és un fenomen molt complex i depèn de diversos factors. Els punts que vaig esmentar són els que cal millorar a Espanya, però no és l’únic cas. És la majoria dels països europeus.
Parles de manca d’informació qualitativa, també ho vas fer fa uns dies a la Fundació Bofill. Informació sobre qui abandonen, des de quina etapa o quines són les motivacions per fer-ho. Quin és l’impacte de no tenir aquesta informació?
Hi ha molt poca informació, tant qualitativa com quantitativa a tot Europa. Però els que abandonen són una població molt heterogènia. Cadascú té les seves pròpies necessitats. Pot ser que els anomenem de la mateixa manera, early school leavers, en anglès. Però no és una població homogènia. Els factors de l’AEP són molt diversos. I per poder-los ajudar cal intervenir amb polítiques i pràctiques enfocades en aquestes necessitats. I aquestes intervencions han de ser, com he dit, sistemàtiques i multidisciplinàries, assegurant la cooperació de diversos actors. Per això necessitem les dades qualitatives.
Com he dit abans, tenim aquestes estadístiques de l’Eurostat. Eurostat té una definició i uns indicadors per mesurar l’AEP a Europa, i segur que té una perspectiva europea. Però a l’hora que cada país tingui evidència per fer polítiques enfocades a les necessitats d’aquests perfils diferents, no n’hi ha prou. I no n’hi ha prou perquè els indicadors de l’Eurostat no ens permeten saber el que vaig dir abans. Sabem que no han pogut graduar a l’educació secundària superior, però no a quin nivell van abandonar els seus estudis. La primària? A l’educació secundària inferior? De quina? De l’educació general? De la FP? I per què això és molt important saber-ho? Perquè no és el mateix poder enfrontar i ajudar els que només tenen una educació primària, que els que van acabar la secundària superior però són early school leavers perquè no tenen el títol d’aquest nivell. Tenen perfils i necessitats molt diferents.
Per exemple, amb les polítiques aplicades avui massa sovint, no se satisfan adequadament les necessitats de determinats grups com, per exemple, de l’alumnat amb discapacitats, de l’alumnat amb necessitats educatives especials o problemes de salut mental, de l’alumnat d’origen immigrant, entre ells els refugiats o de l’alumnat pertanyent a minories ètniques com els gitanos o les víctimes d’assetjament. Totes aquestes persones que estan en risc molt alt d’abandonar o que ja ho han fet, necessiten intervencions molt específiques. Per això necessitem tenir aquestes dades qualitatives. Com que no se sap tot això, no es dissenyen polítiques que puguin satisfer les seves necessitats. I això és especialment greu en el cas de l’alumnat amb necessitats complexes.
La FP pot oferir camins diversificats, però cal un acompanyament a l’alumnat
Et volia preguntar sobre el paper de l’FP a l’hora d’enfrontar l’abandó a la via general. No sé si des del Cedefop ens podeu donar alguna pista per evitar que aquests xavals deixin els estudis i usin la FP com una via per continuar les seves vides.
És clar, a Cedefop tenim evidència que l’FP ha pogut prevenir l’abandó. En altres, quan els joves que van abandonar van decidir reprendre’ls, han optat per un programa de FP i han pogut graduar. El 2016 vam fer un estudi, l’únic que hi ha a nivell europeu i que destaca la funció i el paper que pot jugar la FP. Veiem que té una funció dual que pot prevenir tant el fenomen com compensar, ajudar a integrar els que ja han deixat els seus estudis.
Però això passa quan s’ofereix una FP d’alta qualitat, flexible, que doni accés a estudis universitaris; una formació que promogui l’excel·lència no és només per a la inclusió dels qui tenen un rendiment acadèmic baix. I que estigui ben relacionada i doni una integració ràpida al mercat laboral. Parlem d’una FP amb una imatge de prestigi, on els estudiants veuen una sortida d’èxit. Aleshores sí, la FP pot ser una solució molt vàlida.
La FP pot oferir camins diversificats, però cal un acompanyament a l’alumnat. I això és una cosa a què Espanya hauria, segons la meva opinió, de donar molt de pes, a l’orientació, l’acompanyament a l’alumnat, perquè cal una orientació integrada en el sistema educatiu, que comenci d’etapes molt primerenques, potser des de la primària, i que pugui oferir tota la informació que necessitin per prendre les seves decisions i triar programes de FP que els interessin i que els beneficiïn.
A Espanya, com a més països mediterranis, he sabut que la imatge de FP encara pateix de baix prestigi. Es considera la sortida per als de baix rendiment que no poden seguir programes acadèmics. Quan tota aquesta percepció canviï i es destaquin els beneficis de la FP, llavors sí que pot ser la solució, però només sota aquestes condicions. Però tampoc la FP no pot ser una panacea en abordar un fenomen com és l’abandó prematur que, com hem dit, és tan complex i depèn de diversos factors.
Ens pots explicar més sobre els resultats de l’estudi del 2016?
Segons els resultats que hem tingut d’aquest estudi, hem vist que la FP pot jugar un paper clau. Fins ara existia més un discurs segons el qual l’FP era la culpable de les taxes d’abandó perquè es creia que la gent abandonava més l’FP. I no es veia la funció positiva que podia tenir.
A partir de la nova evidència, hem vist què és el que pot fer que l’FP ajudi a abordar l’AEP; hem desenvolupat una eina on els formadors de polítiques i docents poden trobar els elements i les eines necessaris per dissenyar, implementar i avaluar-ne les pràctiques i polítiques. Es diu Eina per a la lluita contra l’abandó de l’educació i la formació.
En aquesta eina, per exemple, tenim 20 intervencions inspirades en la FP i que són claus a través de les quals podem enfrontar l’abandó prematur. És una plataforma molt poderosa, amb recursos que ajuden, com vaig dir, tant a dissenyar com a aplicar pràctiques i polítiques. Totes molt enfocades a les necessitats dels diferents perfils de l’alumnat, perquè també hem analitzat quins són aquests perfils, quins són els factors i hi proposem intervencions enfocades a les seves necessitats.
La FP té un paper, però cal convèncer els alumnes, els pares i els orientadors que estan treballant a la FP i a l’educació general, perquè tots influeixen en les decisions dels alumnes.
A Cedefop tenim molta evidència sobre quins són aquests beneficis de la FP. Per exemple, les perspectives d’ocupació dels joves recent titulats a la FP són i continuen sent favorables, amb una taxa d’ocupació al voltant del 80% a la Unió Europea. Això és 13 punts percentuals per sobre dels seus homòlegs de l’educació general. I aquestes perspectives d’ocupació també són favorables a llarg termini. Hi havia una discussió sobre si els treballs que troben a curt termini són sostenibles. A través dels nostres estudis veiem que les taxes de feina dels adults amb qualificacions de FP de nivell mitjà són molt altes a llarg termini.
Hi ha una cosa que vas comentar l’altre dia a Barcelona i tenia a veure amb l’abandonament escolar dins les empreses, quan els estudiants estan fent les pràctiques. M’agradaria saber quina és la teva percepció de la situació ara com ara i sobre com es relaciona amb la formació professional dual.
El que han d’entendre els formadors de polítiques és que per a molts joves un aprenentatge o una formació a la feina és la seva primera experiència en el món laboral. Aleshores, trobar un ambient de treball acollidor i solidari, on hi hagi bones oportunitats d’aprenentatge, pot resultar molt motivador i contribuir a obtenir una qualificació. I segur que la FP dual pot ajudar moltíssim en això. Hi ha molta evidència que l’educació dual ajuda molt a la integració laboral i a motivar els joves quan hi ha un lligam estret entre la teoria i la pràctica. Però sota certes condicions: que s’apliqui bé, que hi hagi una orientació ben aplicada.
No obstant això, la formació a la feina també pot ser descoratjadora i provocar l’abandonament. I això fins i tot passa a països com Alemanya i altres amb un sistema dual fort i ja implementat des de fa uns quants anys. No vol dir que no tinguin abandó prematur i que no sorgeixi aquest dins de les empreses. I per què? Perquè pot ser que hi hagi un desajust entre les expectatives dels alumnes i la realitat de la professió. Aquí és on manca orientació, quan no estan ben informats, per exemple, sobre la decisió que han pres. O pot ser que, això passa molt, per part dels alumnes hi ha una manca de preparació per a la feina, els falten habilitats bàsiques de saber com comportar-se, per integrar-se al mercat laboral en una edat tan primerenca. També alguns estudiants lluiten per fer front a condicions laborals dures, com ara llargues jornades laborals, haver de treballar els caps de setmana, treballs manuals durs o alts nivells de pressió i estrès. Altres se senten decebuts per haver de fer tasques menys motivadores. O pot ser que hi ha baixa qualitat de les pràctiques a la feina. O potser hi ha casos d’abús de la situació dels aprenents per part dels ocupadors. Tot això existeix. Per això cal implementar una educació dual d’alta qualitat.
A les empreses no s’apliquen amb la mateixa freqüència mesures per promoure la inclusió
Què falla a les empreses?
Es necessiten mesures per promoure la inclusió a les empreses que ofereixen FP. I, sobretot, cal oferir formació continuada als formadors de les empreses. Moltes vegades no es pren en compte quan es formen polítiques o quan es desenvolupen els sistemes duals. Quina és la situació a Europa? Tant a l’estudi que hem dut a terme el 2016, com en una enquesta de la qual parlaré més endavant, hem vist que, primer, és clar que a les empreses no s’apliquen amb la mateixa freqüència mesures per promoure la inclusió com als centres de FP. En ells, l’educació inclusiva està més entesa. Pot ser que s’apliqui millor o pitjor, que en alguns països hi faltin recursos… Però són àmbits on es parla d’una educació inclusiva a l’aula, a l’escola. A l’empresa no. Segons l’enquesta que publicarem a finals d’aquest any, a 20 països s’ofereix als professors a les escoles de FP formació contínua per detectar els alumnes en risc d’abandonar. Però només 8 països europeus ofereixen formació contínua als formadors de les empreses perquè puguin identificar i donar suport als aprenents en aquest risc.
Un altre exemple és que, durant el confinament a causa de la COVID-19 i l’ensenyament a distància, a tots els països europeus les institucions de FP van oferir cursos en línia i en gairebé totes les institucions van monitoritzar la participació dels estudiants. Però el panorama canvia significativament quan es tracta de l’aprenentatge a les empreses. En algunes, no a tots els països, es van oferir aprenentatges a distància, però només a vuit països se supervisava la participació dels estudiants en l’aprenentatge a distància. Veiem que, d’una banda, no hi ha mesures que promoguin la inclusió a les empreses, i tampoc sabem què està passant a les empreses. És encara un món força desconegut i no hi ha tants estudis sobre els problemes i tot el que està sorgint a la FP al món de treball.
Només 8 països europeus ofereixen formació continuada als formadors de les empreses perquè puguin identificar i donar suport als aprenents en risc d’abandonament
Vistos els resultats de l’enquesta que hem realitzat i que publicarem aquest any, hem desenvolupat una intervenció per promoure la inclusió a les empreses, al món laboral. Donem directrius sobre què han de fer els formadors de polítiques però també els aprenents per, de debò, prevenir que sorgeixi l’abandó. Però de cap manera vull dir, i vull deixar-ho molt clar, que la formació dual pugui augmentar el risc. Tenim, com vaig dir, moltíssima evidència que una formació dual pot ajudar moltíssim que els alumnes graduïn i que trobin una feina.
Com creus, des de la teva perspectiva més europea, que s’haurien de relacionar els centres de formació professional amb les empreses perquè aquesta inclusió a l’empresa, que les relacions entre elles, no afectin l’estudiant de manera negativa, perquè hi hagi un acompanyament als que acompanyen l’aprenentatge?
Cal una col·laboració molt estreta i va ser una sorpresa quan vam fer l’estudi del 2016 perquè vam veure que, a països que ja desenvolupen una educació dual o que ofereixen la FP a les empreses, fins i tot en aquests països hi ha molts desafiaments i aquesta col·laboració no és sempre tan fructífera ni tan estreta com caldria. Per exemple, hem vist que en sistemes ben desenvolupats no hi ha una bona connexió entre la teoria i la pràctica, una connexió directa que els alumnes podrien entendre bé i així connectar allò que aprenen a l’aula i allò que estan aplicant en una empresa.
Què es veu a Europa? Que tot això es reconeix i hi ha moltíssimes polítiques, també a nivell europeu, perquè es prenguin mesures perquè aquesta col·laboració es faci més sistemàtica. Fins i tot veiem un nou model de formadors híbrids que en anglès s’anomena hybrid. Són els que treballen en centres educatius i empreses; és la mateixa gent que es permet en alguns països treballar i donar ensenyament tant a instituts de FP com a les empreses que ofereixen FP. Aquests nous perfils poden ajudar a afrontar certs reptes, com l’escassetat de formadors en algunes empreses, o la manca de competències pedagògiques per part dels formadors que treballen a les empreses; i poden ajudar que els que treballin a les escoles de FP poden estar més motivats i molt més ben informats sobre el mercat laboral. Aquesta professió híbrida ajuda a establir aquesta connexió entre teoria i pràctica i a seguir els estudiants d’ambdues àrees, oi? I, és clar, poder tenir perspectives molt més inclusives.
Volia preguntar precisament sobre aquesta enquesta de la qual traureu dades a finals d’any més enllà del que ja m’has pogut avançar. Podies explicar-me alguna cosa més?
Sí, és una enquesta que ja vam llançar l’any passat a la xarxa de Cedefop que es diu Refernet. Aquesta és una xarxa que ens informa sobre tots els temes relacionats de la FP a tots els països membres de la Unió Europea així com de Noruega a Islàndia.
És la continuació de l’estudi del 2016. En aquest estudi, com he dit, hem vist que els països no tenen prou dades que els permetin saber de quin tipus i de quin nivell d’educació els joves abandonen als estudis. I també hem analitzat l’indicador que utilitza l’Eurostat per recollir dades i examinar les taxes d’abandonament i hem conclòs que aquest indicador, com he explicat, a l’hora de mesurar el fenomen està bé, però a l’hora d’oferir evidències per dissenyar cada país les polítiques focalitzades tenen diversos desafiaments.
Sis anys després d’aquest estudi volíem veure si els països han millorat la recol·lecció de les dades per mesurar l’abandonament a la FP i si poden examinar i si n’examinen les causes. I també volíem veure l’impacte del confinament i del tancament perllongat de les escoles a les taxes d’abandó; això és una cosa que ens preocupa molt perquè, encara que veiem que la mitjana de l’abandonament està baixant, a causa d’aquest tancament i tots els problemes que ha causat com la ruptura de l’aprenentatge, potser en un futur molt proper augmenti.
En concret, l’enquesta tenia com a objectiu recopilar evidència per respondre les preguntes següents: si els països tenen definicions nacionals sobre què és l’abandonament de la FP perquè hem vist que cada país ho entén d’una manera molt diferent. Volíem veure com ho defineixen, si hi ha una definició que, més o menys, pogués ser comuna entre països i, també, quin tipus de dades es recopilen. Volíem també veure quines iniciatives i quins mecanismes nacionals, regionals o institucionals hi ha per detectar i donar suport de manera oportuna als estudiants en risc d’abandonar, però també els que ja han abandonat. I analitzar i veure si els països estan recopilant dades sobre els factors que porten a l’abandó i analitzar aquests factors. Després teníem unes preguntes molt enfocades al tancament de les escoles i de les empreses per la COVID. I volíem veure quin tipus de suport s’ha ofert tant a les escoles com a les empreses per fer ensenyament a distància durant el tancament. I al final, com va coincidir gairebé amb la guerra a Ucraïna i l’arribada de refugiats ucraïnesos que s’havien d’integrar, volíem veure quines mesures s’oferien a les escoles per fer-ho.
Podries avançar-nos alguna dada?
Segons la informació recollida, 18 països ens van informar que recopilen dades sobre l’abandó primerenc a l’FP. Algú dirà, bé, si 18 entre 29 estan recopilant, per què diem que no tenim dades? Perquè aquestes dades no sempre, la veritat, mesuren l’abandó prematur. Pot ser que mesurin, per exemple, els qui l’any següent ja no estan matriculats a la FP però no es pot saber si han optat per un altre programa, per exemple, d’educació general, o el van tallar un parell d’anys però després han tornat i han seguit els estudis. Són dades que les tenen a través de registres escolars, són bases de dades nacionals que registren informació rellevant sobre els alumnes, però els indicadors i les metodologies són tan diversificades que algunes vegades no es pot saber i calcular l’abandó a FP. Divuit països van dir que tenen dades però això no significa que aquestes dades siguin útils per mesurar; pot ser que no siguin sistemàtiques o que les característiques de les dades que necessiten de debò per desenvolupar mesures oportunes.
A més, només a la meitat dels països enquestats està disponible un sistema centralitzat que recopila informació sobre l’abandonament. Abans he dit que aquest sistema centralitzat, per exemple, seria molt important i útil a Espanya. Només a la meitat dels països existeix com només a la meitat hi ha mecanismes per garantir que la majoria dels proveïdors de FP tenen els mecanismes per detectar-ho.
En termes de processos i mecanismes establerts per identificar i donar suport als estudiants que encara són a la FP però que estan en risc d’abandonar, la majoria dels països, al voltant de 20, han establert sistemes d’alerta primerenca i la majoria compta amb equips multidisciplinars, ja que és un fenomen complex, i també ofereixen orientació per donar suport a les eleccions i els itineraris dels estudiants, però només la meitat tenen mecanismes per compensar, per exemple, la pèrdua d’aprenentatge.
Una altra dada, i amb això acabo, 17 països van informar que sí que recopilen dades sobre els factors que condueixen a l’abandonament de la FP però només nou van esmentar que aquesta recopilació s’està duent a terme de manera sistemàtica i de nivell tant regional com nacional.
Una orientació integrada a tots els nivells del sistema educatiu és clau
Quines són les raons per abandonar la FP?
Les quatre raons principals són, per exemple, a causa del baix rendiment acadèmic. Veiem que aquesta és una causa que no sorgeix a la FP. El baix rendiment acadèmic és una cosa que hi pot haver des dels anys anteriors, abans que els alumnes van optar per la FP.
El segon factor més freqüent és que els estudiants abandonen a causa de problemes de salut i benestar. És un factor no relacionat directament amb el rendiment acadèmic i amb els sistemes educatius o amb les polítiques educatives. Una altra raó per enfrontar aquest problema de manera molt disciplinar. Tot i que el benestar sí que pot estar relacionat amb l’àmbit escolar.
El tercer motiu és degut a la manca de compromís i suport familiar. Això també és un factor comú que sorgeix quan abandonen l’educació general i sabem que el perfil socioeconòmic de les famílies influeix molt l’èxit escolar dels fills.
I quart, abandonen la FP, i això és molt interessant per al cas d’Espanya, a causa de la manca o insuficiència d’orientació. Aquesta és la quarta causa més freqüent que es va esmentar per 11 països. Una orientació integrada a tots els nivells del sistema educatiu és clau.
M’agradaria fer-te una última pregunta i té a veure amb una eina que també vas presentar a Barcelona per a l’apoderament dels joves ninis. M’agradaria que m’expliquessis en què consisteix i per què l’heu feta.
Com sabem, molts dels que van abandonar els seus estudis sense qualificar-se a l’educació secundària superior estan en perill de desocupació. Ja ho vaig explicar tot a l’esdeveniment de Barcelona per què, com canvia el mercat laboral com es necessiten més qualificacions de nivell alt i com aquesta gent està perjudicada i s’enfronta a l’exclusió social. I sabem que un percentatge molt gran dels ninis té qualificacions baixes. Què vol dir això? Que són els que van abandonar prematurament els estudis. Per això, i després de l’èxit que hem tingut amb l’eina que he comentat, de lluita contra l’abandó prematur, n’hem desenvolupat una de molt semblant però que s’enfoca a les necessitats dels ninis que són totalment diferents.
Volem dir que la FP pot ser molt útil per donar suport als ninis , per donar-los les qualificacions que necessiten per integrar-se al mercat laboral i ser actius a la societat
En aquesta eina presentem els diferents perfils de ninis, no són una població homogènia. Què oferim en aquesta eina? Oferim recursos, com a intervencions claus. Amb això em refereixo a què és el que ha de tenir un país per ajudar els ninis, quines són aquestes característiques, aquestes intervencions, aquestes polítiques que han de ser ben aplicades? Els donem moltes directrius; us oferim bones pràctiques perquè vegin com s’apliquen en altres contextos i eines que estan desenvolupades com a part de programes d’Erasmus+.
Ambdues eines que hem desenvolupat a Cedefop estan donant una vida sostenible en aquests programes Erasmus+ perquè presentem totes aquestes conclusions, totes aquestes eines i això és important perquè així es pot de veritat fer un intercanvi important de bones pràctiques i d’experiències.
Aquest conjunt d’eines que oferim en aquest portal està inspirat en pràctiques amb èxit d’FP perquè se sap que els ninis poden rebre amb diverses mesures i no sempre aquestes estan enfocades a la FP.
L’interessant i innovador d’aquesta eina és que veu que la FP pot ajudar els ninis i té el mateix objectiu com l’altra eina perquè ajuda els responsables polítics, els professionals, tots els que treballen amb els ninis a implementar polítiques amb èxit.
Sabem que l’FP millora l’empliabilitat dels joves i aquest paper s’hauria de subratllar en polítiques que abordin eficaçment les necessitats dels ninis. Igual que hem intentat donar veu a la FP i la seva funció clau davant de l’abandonament prematur, amb aquesta eina volem dir que la FP pot ser molt útil per donar suport als ninis, per donar-los les qualificacions que necessiten per integrar-se al mercat laboral i ser actius a la societat.
L’entrada Irene Psifidou: “Espanya necessita orientació integrada en etapes primerenques” ha aparegut primer a El Diari de l’Educació.