Crear una oficina interdepartamental per universalitzar les activitats extraescolars a Catalunya i assegurar un finançament estable són les dues principals demandes que fa l’Aliança Educació 360 en el marc de la seva trobada anual, a la qual estan cridades les més de 360 entitats que l’engloben.
Sota el lema ‘Construïm una educació a temps complet per a Catalunya’, Educació 360 s’ha reunit aquest dimecres a INEFC Barcelona per presentar les bases per a una política d’educació a temps complet, analitzar les desigualtats socials i educatives, tractar amb analistes amb experts internacionals de Portugal, Uruguai i Alemanya, i presentar una quinzena d’experiències d’ajuntaments, centres educatius i entitats. Es tracta d’un espai d’acció i reflexió en el qual ha col·laborat Diplocat en què també hi ha tallers centrats en els reptes de qualitat, equitat, cohesió dels ecosistemes educatius i treball amb competències.
L’Aliança remarca que cada any a Catalunya prop de 140.000 infants i adolescents d’entre 6 i 15 anys no fan cap activitat extraescolar, sobretot per manca de recursos econòmics i d’oferta adequada. A més, 336.000 queden també exclosos de les activitats d’estiu. Això està molt condicionat al nivell socioeconòmic de les famílies i està molt lligat a les desigualtats educatives.
Per això, Educació 360 proposa dur a terme una política per garantir l’educació extraescolar i d’estiu a tots els infants i adolescents de Catalunya que es basi en la cooperació entre la Generalitat de Catalunya i les administracions locals, i que compti amb un marc reglamentari clar i un finançament estable i estructural.
Desigualtats socioeconòmiques
“Venim a parlar de justícia social”, ha subratllat en la inauguració de la jornada el director de l’Aliança Educació 360, Enric Aragonès Jové, qui ha remarcat la necessitat de “garantir l’equitat en tots els itineraris” que esculli l’alumnat, siguin esports, arts o altres àmbits, per tal que, si ho desitja, es pugui “professionalitzar, seguir una trajectòria acadèmica, federar o seguir com a amateur”.
Aragonès ha insistit que cal treballar per tal que “aquesta tria no depengui del nivell socioeconòmic” de les famílies, per a la qual cosa ha considerat que s’ha de crear un ecosistema fort que tingui la implicació i la col·laboració de les entitats implicades.
Laura Foraster (Diplocat) i Enric Aragonès (Educació 360)
El director de l’Aliança ha valorat les iniciatives locals, però ha reclamat fer “un pas endavant” en aquesta presentació de les bades per a una política de garantia d’activitats extraescolars i d’estiu a tot Catalunya implicant especialment al Govern català. “Conscient que l’Educació 360 és molt més que extraescolars i casals d’estiu, si no garantim que hi hagi equitat en les extraescolars, no podem parlar d’Educació 360”, ha afegit.
Propostes per a una nova política
La proposta es recull al document ‘Cap a una política d’educació a temps complet a Catalunya: bases d’una política per garantir l’educació extraescolar i d’estiu’, que presenta les bases per garantir l’educació extraescolar i d’estiu a tota la infància i adolescència de Catalunya. L’informe remarca que, fins ara, els problemes existents han estat inestables en el temps i d’abast territorial limitat, sovint impulsats per ajuntaments en solitari. Aquest fet se suma a les desigualtats socials i al desequilibri territorial en les oportunitats educatives fora escola.
El document considera que per fer viable una política d’educació escolar i d’estiu cal un marc legal que reconegui aquest dret, amb la Llei d’Educació i la Llei d’Oportunitats i Drets de la Infància i l’Adolescència. També veu necessària una trajectòria en polítiques públiques de foment de l’educació en el lleure, sobretot liderades pels ajuntaments. A més, remarca que existeix una demanda social i el reconeixement de les famílies que posen de relleu la importància educativa del lleure, per a la qual cosa és essencial que hi hagi una oferta rica i variada d’oportunitats educatives del fora escola.
Per això, l’informe proposa que la Generalitat estableixi, a través d’una oficina interdepartamental, un marc normatiu “clar” i un fons de finançament “estable” que es desplegui a través de contractes programa amb les administracions locals.
Col·laboració de les administracions
En aquesta mateixa línia, exposa que els ajuntaments, però també els consells comarcals i les diputacions, han de poder desplegar amb aquests recursos econòmics mesures diverses per facilitar l’accés, sigui en forma de beques o gratuïtat, per exemple. A més, posa èmfasi en la necessitat d’orientar les famílies, garantir una oferta suficient i equilibrada, sobretot, que hi hagi corresponsabilitat de totes les administracions per entomar aquest repte. Això passa també perquè els treballadors i les treballadores de l’educació en el lleure tinguin unes bones condicions laborals.
L’Aliança Educació 360 insisteix que tant el Síndic de Greuges com el Parlament de Catalunya ja han reclamat al Govern català que garanteixi les activitats extraescolars en termes d’equitat, però el nivell socioeconòmic de les famílies encara condiciona enormement les possibilitats d’aquestes activitats que, si bé són voluntàries, no tothom arriba a tenir la possibilitat d’escollir què fer més enllà del temps escolar obligatori.
La proposta ha estat elaborada a partir de l’experiència dels cinc anys de l’Aliança, amb aportacions de més d’una vintena de persones expertes dels diversos àmbits educatius i prenent com a referències diferents casos d’èxit internacionals. El document es presentarà també a la consellera d’Educació, Anna Simó, i al conseller de Drets Socials, Carles Campuzano, així com als grups parlamentaris del Parlament de Catalunya.
L’entrada Educació 360 demana al Govern una oficina i un fons per universalitzar les extraescolars ha aparegut primer a El Diari de l’Educació.