Depenent del país, a Europa, al voltant del 20 al 30% dels estudiants acaben l’escola primària sense les habilitats necessàries de comprensió lectora per estudiar de manera efectiva. Això impacta significativament en els seus resultats d’aprenentatge de manera general. A més, la tendència és negativa en la majoria de països.
No hi ha cap dubte que el confinament durant la pandèmia no va ajudar, i en moltes aules, el percentatge d’alumnat nouvingut que s’enfronten al repte d’aprendre una nova llengua ha augmentat al llarg dels anys. Com passa a molts països, a Alemanya, el meu país d’origen, molts educadors culpen la manca de professors i de recursos econòmics en el sistema educatiu pel nivell insuficient dels alumnes.
Quin és el camí a seguir?
En un estudi recent, vam preguntar al voltant de 300 professors i directors d’escoles de primària quins eren els seus principals reptes a l’hora d’ensenyar lectura i alfabetització. La raó número u que van mencionar va ser la “manca de motivació per part dels estudiants”.
Si això és cert, com podem augmentar la motivació per la lectura o la motivació per l’aprenentatge en els nens i adolescents a dia d’avui?
Com detalla Steven Kotler, autor i expert en rendiment màxim, en el seu llibre L’art de l’impossible, “la motivació és la suma de determinació, perseverança i metes, i els impulsors intrínsecs més potents són la curiositat, la passió, el propòsit, l’autonomia i el domini”.
Seguint la recerca de Kotler, no hauríem de dedicar molts més esforços a crear un entorn d’aprenentatge favorable a l’escola i a casa per a fomentar la curiositat innata i el desig d’aprendre d’un nen? En la recerca cap a aquesta nova realitat desitjada, m’agradaria compartir alguns pensaments que em vénen al cap:
Què poden fer les escoles?
Fer que l’aprenentatge sigui divertit: Els professors han de buscar la manera d’incloure jocs, activitats pràctiques i multimèdia en les seves lliçons per tal que el procés d’aprenentatge sigui més agradable i interactiu
Establir metes clares i assolibles: Les escoles han de guiar els estudiants per establir i assolir petites metes d’aprenentatge manejables. Això pot ajudar els estudiants a experimentar l’èxit, augmentant la seva confiança i motivació. La tecnologia i les solucions d’EdTech poden ajudar a personalitzar l’aprenentatge per a cada estudiant.
Promoure la mentalitat de creixement: Els professors haurien de crear un ambient a l’aula que consideri els reptes i els errors com a oportunitats de creixement en lloc de fracassos. Això pot fomentar la resiliència i l’amor per l’aprenentatge entre els estudiants.
Com podem marcar la diferència des de casa?
Proporcionar reforç positiu: Hauríem de reconèixer i elogiar de manera constant els esforços i els assoliments dels nostres fills en l’aprenentatge, independentment de la seva magnitud. Això pot augmentar l’autoestima dels nostres fills i motivar-los a seguir aprenent.
Modelar l’aprenentatge continu: Mostrant als nostres fills que l’aprenentatge és una part continuada i gratificant de la vida, els podem inspirar perquè es converteixin en aprenents de per vida. Això també és cert per a la lectura: com més llegim com a pares, més fàcil serà motivar els nostres fills a llegir.
Fomentar l’aprenentatge autodirigit: Permetent que els nens tinguin autonomia en el seu aprenentatge a casa, podem ajudar a cultivar un sentiment de propietat i orgull en el seu procés d’aprenentatge. Això pot significar deixar-los triar els llibres que volen llegir o els projectes en els quals volen treballar.
Podem revertir la tendència negativa, però hem d’estar disposats a revisar les estratègies que ens han portat a on som avui.
L’entrada Curiositat i aprenentatge ha aparegut primer a El Diari de l’Educació.