La mobilitat elèctrica està arribant a Santa Coloma de Gramenet i al Barcelonès Nord a través de la cooperativa de serveis i vehicles elèctrics compartits Som Mobilitat.
Som Mobilitat va néixer de la inquietud d’un grup de persones per fer una mobilitat més sostenible. Aquesta cooperativa entén que la millor manera de fer-ho és col·lectivament, promovent una alternativa real de consum en l’àmbit de la mobilitat i assegurant un funcionament participatiu perquè totes les persones sòcies, col·lectivament, puguin decidir.
Un carsharing 100 % elèctric i cooperatiu
És una cooperativa sense ànim de lucre que s’adreça a totes aquelles persones i col·lectius que volen canviar el seu model de mobilitat i apostar per un nou model que busca enfortir els béns comuns i no només individuals, pensant en global i actuant en clau local. El seu àmbit es centra sobretot a les ciutats de la regió metropolitana, però també a tot Catalunya, per replicar les experiències d’implantació del vehicle elèctric compartit a tot Catalunya.
Cercant socis a Santa Coloma i al Barcelonès nord
Durant aquest semestre està previst que circuli una exposició itinerant informativa elaborada per la cooperativa Som Mobilitat per diverses biblioteques de Santa Coloma i altres espais: Biblioteca Fondo (fins el 20 d’abril), Biblioteca Singuerlín (del 22 de maig al 8 de juny) i Biblioteca Can Peixauet (del 12 de juny al 15 de juliol).
La presentació del grup local de Som Mobilitat de Santa Coloma de Gramenet es va fer al local de l’Espai Gramenet (C/ Sant Ramon nº 51) el passat 20 de gener per fer la proposa d’implantació a la ciutat. L’objectiu és consolidar un grup local -en coordinació amb el grup de Badalona- i impulsar el projecte de Som Mobilitat al municipi amb la posada en marxa d’un o més vehicles compartits. A més, cal preveure els corresponents aparcaments i punt de recarrega elèctrica. Però per això cal la participació de més persones sòcies en el projecte!
Enquesta de mobilitat ciutadana
El grup local de Som Mobilitat de Badalona, en col·laboració amb l’Ateneu Cooperatiu del Barcelonès Nord, ha fet una enquesta per conèixer els hàbits de mobilitat dels seus habitants, que ha comptat amb la participació de més de 350 persones.
- Un 58,8 % de les persones enquestades no fa servir el cotxe ni per anar a la feina ni per anar a estudiar
- La majoria utilitza el cotxe privat de forma esporàdica: menys d’una hora (33,1 %), dues hores (31,4 %) o 3 hores (16%).
- Al llarg d’un any, els enquestats fan amb cotxe: menys de 3.000 km (13,4 %), entre 3.000 i 7.000 km (20,4%), entre 7.000 i 12.000 km (20,2%) i la resta no ho saben (17,9 %).
El planeta viu una crisi climàtica i un dels factors que la provoca és el model de mobilitat i de transport basat en el consum de petroli. Avui, la majoria de la població viu en ciutats contaminades, poc saludables, poc humanes, envaïdes pels vehicles privats.
El paradigma del cotxe individual –que contamina, fem servir molt poc i ocupa un espai públic la resta del temps– ha caducat, necessitem un canvi i depèn de nosaltres.
A Som Mobilitat volen ciutats amables en un món amable. Entenem que el trajecte més sostenible és el que no fem, i que, sempre que puguem, els desplaçaments han de ser a peu, amb bicicleta o amb transport públic. Volen transformar la mobilitat basada en un ús privat del vehicle en una mobilitat on el vehicle i el trajecte puguin ser compartits enxarxant persones i col·lectius per tal de construir models de transport eficients i sostenibles.
Avui, les noves tecnologies i els avenços en fórmules de mobilitat alternativa permeten dissenyar un model de mobilitat decreixent en el nombre de vehicles i en emissions de CO2.
D’altra banda, l’Observatori DESC acaba de publicar un nou informe sobre la viabilitat del model de transició energètica que aposta, clarament, pel vehicle elèctric privat, Però actualment és extremadament complicat que una persona amb la mitjana de salari a Catalunya pugui accedir a la compra del model de cotxe elèctric més econòmic del mercat. Per a poder comprar-lo hauria d’invertir el 30% del seu sou. Aquesta és una de les principals conclusions d’aquest estudi: “Qui és pot permetre un cotxe elèctric a Catalunya?“, que analitza la possible implantació de vehicles elèctrics entre la classe treballadora a partir de la viabilitat econòmica, l’autonomia dels vehicles i les opcions de càrrega disponibles actualment.
Aquesta entrada ha estat publicada també al diari digital Infograma