El 40% de l’alumnat universitari no sap què és l’Agenda 2030, que compta amb 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), una sigla que desconeix el 23% d’aquestes estudiants. En canvi, el 85% reconeix haver vist el logo.
Aquestes són algunes de les conclusions de l’informe ‘Percepcions de l’alumnat universitari català al voltant de l’ODS 4‘, presentat a Barcelona de la mà de la Campanya Mundial per l’Educació (CME), formada per les ONG Ajuda en Acció, Educo, Entrecultures i InteRed.
L’estudi tracta concretament sobre els ODS 4 i 5, sobre el dret a l’educació i la igualtat de gènere, respectivament, i el paper que juguen les universitats, l’administració pública i els mitjans de comunicació en la difusió i en aconseguir una major implicació en la consecució dels ODS.
Percepció superficial
Per al coordinador de l’informe, Xavier Guiteres, els resultats indiquen que hi ha una percepció superficial dels ODS i això posa en risc els propis objectius i la seva vocació transformadora, associant-la merament a una estratègia de màrqueting: “La concreció i la profunditat en el tractament dels ODS és la millor vacuna perquè es compleixin i aconseguim així un contracte social global que no deixi ningú enrere”.
Les mateixes dades indiquen que només un 12% de les persones enquestades afirma tenir un alt coneixement de l’ODS 4 i un 17% del 5. La disciplina acadèmica i el posicionament polítics influeixen en les respostes, de manera que el 57% dels i les estudiants que es declaren d’esquerres assegura tenir un alt compromís amb l’ODS 5 d’igualtat de gènere, enfront el 39% dels de dretes.
L’estudi també analitza per quins canals l’alumnat universitari s’informa dels ODS. Pel que fa al paper de la universitat, el 65% dels i les universitàries de Catalunya consultades no és conscient d’haver rebut informació sobre els progressos realitzats en matèria d’ODS 4.
“La universitat és clau”
La coordinadora de la CME a Catalunya, Patricia Andaluz, exposa que “la universitat és clau per a la consecució dels ODS el 2030. En primer lloc, perquè ella mateixa és protagonista de l’ODS 4 i ha de vetllar pel seu compliment. També per la seva posició rellevant a la societat i per la seva capacitat de generar nous coneixements. I, finalment, per la seva tasca educativa formant els qui seran la ciutadania del futur, i probablement, els nostres líders de demà.”
Només el 38% ha sentit parlar de l’ODS 4 als mitjans de comunicació, percentatge que s’eleva al 48% en l’ODS 5. ““Encara que som conscients que la comunicació de l’Agenda 2030 xoca sovint amb l’interès periodístic, és a dir, amb allò que és noticiable, creiem que caldria posar esforços per augmentar la seva cobertura”, explica Patricia Andaluz.
250 milions d’infants i adolescents sense escolaritzar
La CME recorda en un comunicat que l’Agenda 2030 ja està en el seu compte enrere, ja que aquest mateix mes de juliol Espanya se sotmetrà novament a un Examen Nacional Voluntari i “és urgent convidar la ciutadania a fer una crida sobre la bretxa existent entre les metes marcades el 2015 i els èxits aconseguits 9 anys més tard”
En l’actualitat, encara hi ha 250 milions d’infants i adolescents sense escolaritzar, sis milions més que el 2021, i un 48% (122 milions) són nenes i dones joves.
L’entrada El 40% de l’alumnat universitari no coneix l’Agenda 2030 de desenvolupament sostenible ha aparegut primer a El Diari de l’Educació.