El Consell Escolar de Catalunya (CEC) ha presentat al Departament d’Educació la seva proposta sobre l’ús dels mòbils als centres educatius, després d’un procés participatiu, i majoritàriament ha conclòs que cal prohibir-lo a l’educació primària, restringir-lo almenys fins a tercer d’ESO i permetre’l al batxillerat i la formació professional.
El document, que es presentarà formalment a Educació els pròxims dies, servirà com a base per a la redacció d’unes instruccions i uns criteris marc, que es faran arribar a tots els centres educatius durant el mes de gener, tal com ha confirmat la Conselleria.
Durant els mesos següents, els centres podran impulsar aquest debat amb les famílies i regular l’ús del mòbil i, en el cas dels centres que ja ho tinguin regulat, podran adequar-se al nou marc general. La Inspecció d’Educació acompanyarà els centres per tal que en el curs 2024-25 tots hagin regulat l’ús dels dispositius.
Des d’Educació s’insisteix que aquest marc regulador haurà de comptar amb la participació de tota la comunitat educativa per reforçar la corresponsabilitat de l’ús. En línies generals, la regulació hauria de definir “clarament” quin és l’ús del mòbil en els diferents espais educatius i les activitats no lectives, l’espai de menjador, les extraescolars, les sortides i viatges.
Més restrictiu a l’ESO
L’informe del CEC afecta a tots els membres de la comunitat educativa, inclosos alumnat, docents, personal d’atenció educativa, monitoratge i famílies, segons l’etapa educativa. Es proposa ser més restrictiu a l’ESO que als ensenyaments postobligatoris i la majoria dels sectors proposen que es prohibeixi a la primària.
D’altra banda, el document també proposa que es promogui l’ús de les noves tecnologies en l’aprenentatge de l’alumnat per tal de garantir una educació en cultura digital i un bon ús del mòbil, en consonància amb les competències digitals que estableix el currículum educatiu.
34 debats
El procés participatiu del CEC per valorar l’ús dels smartphones, que es va engegar a proposta de la consellera d’Educació, Anna Simó, va tenir lloc del 23 d’octubre al 30 de novembre, i ha comptat amb dinamitzadors i relators. Les conclusions presentades són fruit de 34 debats, dels quals 20 s’han fet a centres, 10 a consells territorials i quatre en diferents àmbits del CEC (Junta de Directores i Directors, alumnat, famílies i membres del plenari del CEC).
En total, han participat 684 persones, un 34% de les quals són docents; un 26%, alumnes, un 24%, famílies, i un 16% d’altres procedències.
Més enllà de les visions majoritàries, el document recull altres opinions. Des del sector docent s’ha proposat que el marc que estableixi el Govern sigui únic per a tots els centres, mentre que des de l’alumnat s’ha demanat parlar de protocols i no de reglamentació per evitar relacionar regulació del mòbil amb prohibicions i restriccions. Alguns representants de docents i famílies han manifestat la necessitat de prohibir el mòbil als centres fins als 16 anys.
L’entrada El Consell Escolar de Catalunya, favorable a la regulació dels mòbils ha aparegut primer a El Diari de l’Educació.