La distribució urbana de mercaderies, anomenada també transport de l’última milla, és una qüestió important, massa sovint oblidada en les actuacions municipals de mobilitat sostenible.
Actualment i a causa del creixement exponencial del comerç online, s’ha incrementat moltíssim la distribució porta a porta i en els millors dels casos a botigues que fan de punts de distribució i recollida. Això està comportant un augment considerable de la circulació de vehicles tipus furgonetes i camionetes pels carrers de les nostres viles i ciutats i de l’ús abusiu del cartó.
També suposa major ocupació dels carrers per part d’aquests vehicles, que se sumen als problemes ja existents de la càrrega i descarrega i les dificultats de manca d’espai per fer-la.
Aquesta nova realitat suposa un perjudici també pels vianants que massa sovint veuen envaïdes les voreres, les zones de plataforma única, els carrers per a vianants, les parades de bus, etc.
El nostre ajuntament, igual que dels altres, intenten solucionar el problema mitjançant la creació de zones de càrrega i descàrrega horàries, i normalment són insuficients, perquè als espais reservats per aquesta activitat, també s’estacionen vehicles, furgonetes i camions, que ocupen aquests espais per aparcar els vehicles amb llargues estades, mentre fan treballs i obres a prop, sense fer cap maniobra de càrrega i descàrrega.
La realitat de l’impacte de la DUM en la mobilitat quotidiana és molt més important del que pot semblar, a una recent entrevista publicada per la DGT, el director de Mobilitat Sostenible de l’AECOC, indicava que la DUM pot suposar el 40% de la mobilitat urbana a les nostres ciutats.
La DUM és realitza amb vehicles majoritàriament amb motors dièsel, i molts sense etiqueta ambiental. Aquesta realitat suposa, problemes en la circulació, de soroll, d’aparcament irregular i un increment molt rellevant de la contaminació als nostres carrers a causa d’una flota molt poc ambientalitzada.
Avui a la nostra comarca no existeix una estratègia comuna per actuar respecte a la DUM, perquè en general cada ajuntament té la seva regulació, les seves ordenances, el seu sistema de zones de càrrega i descàrrega i un major o menor grau de control.
Un altre de les característiques comunes als municipis, és la manca de polítiques locals per forçar l’ambientalització d’aquestes flotes, que evidentment tenen un àmbit majoritàriament supramunicipal.
És evident que és necessària una estratègia que no pot ser només municipal, si bé des del nostre ajuntament es pot ajudar, fent una bona regulació de la DUM, aplicant restriccions ambientals en determinades zones del municipi, forçant els punts de distribució i recollida de les compres online a botigues locals, regulant òptimament l’ús de les zones de càrrega i descàrrega i facilitant subvencions pel canvi de flotes a vehicles elèctrics pels distribuïdors i comerços locals, i especialment per la distribució mitjançant sistemes elèctrics (tricicles i altres enginys elèctrics).
Per part de l’AMB , s’ha analitzat el problema i ja s’han impulsat algunes mesures i s’han fet una sèrie de propostes d’actuació , recollides al PLA METROPOLITÀ DE MOBILITAT URBANA (PMMU 2019-2024 ) preveient la cerca de solucions en els municipis metropolitans.
Aquestes actuacions de l’AMB ens afecten a Molins de Rei i molt especialment el pla d’ordenació de l’activitat de les zones reservades per a l’estacionament de vehicles comercials, és a dir les zones de càrrega i descàrrega.
Es tracta d’implementar una estratègia coordinada de gestió i control de la DUM metropolitana, promovent serveis, horaris i condicions d’estacionament homogènies a tots els municipis.
Per poder fer-ho possible s’ha creat l’aplicació SPRO, una app per a professionals que permet gestionar amb agilitat i rapidesa les operacions d’estacionament a les àrees DUM de la metròpolis de Barcelona. (https://www.amb.cat/web/mobilitat/mobilitat-sostenible/zones-d-estacionament/zona-dum)
És una molt bona mesura, però de moment no ha estat implementada a la nostra vila.
L’objectiu fonamental d’aquesta regulació és evitar l’ocupació de les càrregues i descàrregues per vehicles que no facin aquesta activitat i afavorir la rotació i l’ús racional i òptim d’aquests espais a la via pública. Limitant el seu ús a 30 minuts, afavorint als vehicles elèctrics permetent-los 30 minuts més d’estacionament extra.
La Distribució Urbana de mercaderies (DUM) és del tot necessària i imprescindible, però cal racionalitzar aquesta activitat per a evitar els problemes que té associats: ambientals, de trànsit, d’ocupació irregular de la via pública, de sorolls, etc.
El nostre ajuntament té aquesta assignatura encara pendent, cal impulsar ràpidament l’adhesió de la nostra vila al sistema de control d’estacionament metropolità i promoure altres mesures, que permeti assolir una distribució urbana de mercaderies el més sostenible possible a Molins de Rei.
Lluís Carrasco Martínez
L’entrada La regulació de la distribució urbana de mercaderies “DUM” una assignatura pendent a Molins de Rei ha aparegut primer a Viu Molins de Rei.