La consellera d’Educació, Anna Simó, ha cridat la comunitat educativa a “fer pinya” davant els resultats de l’informe PISA que alertaven d’una davallada a Catalunya “perquè hem d’apuntalar un sistema educatiu que té molt bons fonaments, però també punts que trontollen”.
Així s’ha pronunciat Simó sis dies després de conèixer-se els resultats de PISA, que situaven Catalunya a la cua d’Espanya i dels països de l’OCDE en les tres àrees que avalua: matemàtiques, lectura i ciències.
La consellera aposta perquè hi hagi més inversió continuada en les polítiques d’educació i per focalitzar en els punts més febles del sistema. Una de les mesures previstes pel departament és la creació d’una agència d’avaluació de polítiques públiques que treballi amb evidències i amb rigor científic.
En aquest sentit, ha destacat que s’han d’analitzar no només els resultats de PISA sinó també els de competències bàsiques, que ja apuntaven una millora en els centres amb més complexitat. “En educació no hem d’improvisar”, ha assenyalat, i ha remarcat que, si bé s’està invertint en els sectors claus, els resultats no són ràpids però comencen a donar els seus fruits.
Aquesta agència de prospectiva i anàlisi de polítiques educativa, que ja contempla la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), hauria de ser una realitat el juny del 2024 i suposarà “canvis de fons” des del pròxim mes de gener pel que fa a l’actual organisme que s’ocupa de l’avaluació, el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu.
Preguntada per quins tipus de canvis, ha defensat el secretari de Polítiques Educatives i ha dit: “Ignasi Garcia Plata és part de la solució, no és part del problema”, després de la polèmica de la setmana passada per haver relacionat els baixos resultats de PISA amb una “sobrerepresentació” d’alumnat vulnerable estranger en la mostra.
En aquest sentit, Simó ha explicat que es va comentar com a “possibilitat” que hi hagués un error en la mostra, però “es va veure que no era cert i l’endemà, el departament va emetre un comunicat rectificant”.
El secretari de Polítiques Educatives s’ha posat en contacte amb els responsables de PISA (INEE). El Departament D’Educació els ha traslladat la confiança completa a la qualitat i rigor de les proves.
— Educació (@educaciocat) December 6, 2023
La pobresa infantil i la segregació escolar són, per a Educació, dos dels factors més importants a batre i, pel que fa a la segregació, Simó ha considerat que hi haurà avenços en els pròxims tres o quatre anys: “La segregació escolar en aquest país serà història”, ha sentenciat.
Més mesures
Simó ha desgranat una desena de mesures per millorar els resultats acadèmics i, a més de la creació de l’agència d’avaluació, ha apostat perquè hi hagi més acompanyament en els centres, sobretot en els que tenen més marge de millora, i una manera de fer-ho és amb proves diagnòstiques en tots els centres perquè tothom conegui el seu propi termòmetre i identifiqui on ha de focalitzar els esforços.
Millorar la formació docent en didàctica de matemàtiques i de lectura és una altra de les propostes, així com reforçar els plans educatius d’entorn i les extraescolars amb l’objectiu que hi hagi més equitat i immersió, són algunes de les apostes.
També ha proposat fer un “pacte per unes polítiques educatives resilients” amb acords entre formacions polítiques i dotació econòmica com a mínim dues legislatures més és una altra de les propostes, així com un “compromís de país per la inclusió que impliqui les entitats i tots els actors que hi tenen a veure”.
Altres mesures són acordar amb el món local com treballar en la gratuïtat i universalitat del 0-3, baixar les ràtios, reforçar les plantilles, que hi hagi més aules d’acollida accelerada el curs 2024-25 semblants a la prova pilot impulsada a Barcelona, reduir l’abandonament escolar amb l’objectiu d’arribar al 10%, i potenciar l’educació afectivosecual i la coeducació, així com la prevenció de l’assetjament escolar.
En la seva compareixença, Simó ha dit que “Educació no pot fer-ho tot i no pot fer-ho sola”, per la qual cosa ha destacat que es tracta de propostes transversals que compten amb altres àrees del Govern, com ara drets socials, cultura i esports.
Simó ha volgut donar un missatge de tranquil·litat a les famílies perquè “tinguin confiança en el sistema educatiu, que té uns pilars molt sòlids, i en els docents”, als qui també s’ha dirigit per posar en valor la serva feina: “Tindreu suport per fer-la en calma i condicions”.
L’entrada Simó crida a “fer pinya” per apuntalar el sistema educatiu davant la davallada de PISA ha aparegut primer a El Diari de l’Educació.