Des de l’Associació Catalana de Llars d’Infants, que representa més de 130 centres d’educació infantil de tot Catalunya, ja feia anys que vèiem que alguna cosa havia canviat en els infants, sobretot arran de la pandèmia de covid-19: estaven absents, no miraven a la cara dels seus iguals ni del professorat, presentaven dificultats en el llenguatge, aïllament… Aquests són alguns dels nous comportaments que fa uns anys que observem des de les llars i que ens preocupen. Unes conductes que intuíem que podien estar relacionats amb la creixent exposició dels infants a les pantalles, arran del confinament, quarantenes, aïllaments preventius i de l’augment del teletreball.
A fi de comprovar la validesa de la nostra hipòtesi d’atribuir aquests problemes de comportament a l’ús abusiu dels dispositius electrònics, el passat mes d’octubre vam elaborar una enquesta que vam difondre entre els centres educatius associats. Els resultats són esgarrifadors: dues de cada tres llars d’infants han detectat casos on la sobreexposició a les pantalles ha provocat un retard global en el desenvolupament de l’infant.
El principal aspecte de desenvolupament afectat, segons les conclusions de l’enquesta, és un increment de problemes de llenguatge en forma de retards i alteracions, seguit per les dificultats a l’hora de menjar i per l’aïllament social. També s’identifiquen mancances per establir vincles relacionals, dificultat per conciliar el son i retard en el desenvolupament psicomotriu. Així mateix, s’observa que els infants que fan un ús excessiu d’aquest tipus de dispositius mostren, també, més baixa tolerància a la frustració que la que els correspondria per la seva edat.
Dues de cada tres llars d’infants han detectat casos on la sobreexposició a les pantalles ha provocat un retard global en el desenvolupament de l’infant
Els dos anys són una etapa clau en l’aprenentatge i desenvolupament de l’infant, ja que és quan es produeixen la majoria de connexions neuronals, a base d’estímuls i experiències (tocar, olorar, observar…). Si l’exposem diverses hores al dia a tauletes o smartphones impedim que el seu cervell maduri correctament i d’aquí tots els retards apuntats anteriorment. Volem, també, aprofitar aquestes línies per posar sobre la taula la nostra contundent oposició a la creació de continguts digitals pensats per als nens petits, que els abdueixen i no els permeten veure allò que passa al seu voltant.
Ja tenim el problema detectat i ara ens cal posar-hi solució. Però, com? Doncs és feina de la societat en general, sobretot, de les famílies, a qui no podem culpabilitzar perquè el ritme frenètic amb què vivim les fa optar per entretenir els més petits amb solucions tecnològiques, però sí cal que siguin conscients de com aquestes poden perjudicar el seu fill o filla i donar-los eines que els ajudin a prescindir de pantalles.
La preocupació per l’ús del que ja es coneix com a ‘xumet digital’ s’estén a diversos àmbits. Així, des de l’Associació Catalana de Llars d’Infants estem en contacte amb professionals de l’educació, medicina, biologia, psicologia… i, properament, engegarem una campanya amb el nom de ‘Dels 0 als 3, de pantalles, res’, en la qual col·laborarem amb alguns d’ells. L’objectiu d’aquesta acció serà donar a conèixer els perills de l’ús abusiu de les pantalles i aportant eines que ajudin a substituir-les.
Per exemple, ja tenim entre mans una guia documental per a les famílies, que inclou eines i recursos que els permetin gestionar millor el seu dia a dia amb l’infant prescindint de dispositius electrònics. La nostra finalitat és fomentar que els adults parlin amb ells, els mirin, hi juguin… que s’oblidin, almenys a estones, dels mòbils, que segur que els ajudarà, també, a créixer, i de la mà del seu infant.
L’entrada Validem la hipòtesi. Dels 0 als 3, de pantalles, res ha aparegut primer a El Diari de l’Educació.