La petita infància, que correspon al període que transcorre des del naixement del nadó fins que compleix els 3 anys, esdevé una etapa en la qual els nens i les nenes experimenten un creixement físic i cognitiu significatiu, alhora que augmenten les habilitats motrius que els permetran agafar objectes, rodolar, seure, caminar i, en definitiva, explorar el món que els envolta.
Amb tot, però, aquesta etapa també esdevé un moment vital pels infants, ja que es produeixen alguns dels canvis més significatius en les seves vides. Durant aquest període, comencen a enfortir les connexions amb els seus cuidadors principals i aprenen a regular les seves emocions. A més, comencen a interactuar amb els seus iguals i aprenen les habilitats socials bàsiques com compartir, esperar torn i jugar en grup, per exemple.
Per poder afavorir el descobriment del món que els envolta, és clau tenir les necessitats bàsiques cobertes. Aquestes, en les primeres edats, les podem dividir en tres blocs:
Fisicobiològiques: tenir una bona alimentació, higiene i temperatura, un son adient, estar resguardat de riscos reals, i gaudir d’integritat física i salut.
Socioafectives: tenir seguretat emocional, una xarxa de relacions socials positives i una autonomia progressiva.
Cognitives: fruit de l’estimulació sensorial i l’exploració física i social.
És essencial destacar que, durant aquesta etapa, els infants necessiten estar en un entorn segur, afectuós i estimulant. La qualitat de les interaccions amb l’adult, amb altres infants i l’accés a recursos adequats tindran un impacte significatiu en ells. En aquest aspecte, l’escola bressol juga un paper molt important en el desenvolupament i l’aprenentatge dels nens i les nenes durant la petita infància, oferint espais de confiança on créixer i progressar.
La qualitat de les interaccions amb l’adult, amb altres infants i l’accés a recursos adequats tindran un impacte significatiu
Proporcionar cures bàsiques com l’alimentació, higiene i descans, així com l’acompanyament per garantir la seva seguretat i benestar físic, també ofereix un entorn ric en estímuls i oportunitats d’aprenentatge. A través de jocs, propostes i materials adequats es fomenta el desenvolupament cognitiu, motor, lingüístic i social. També es promou l’exploració, la curiositat i la creativitat.
Així mateix és un lloc on tenen l’oportunitat de relacionar-se amb altres infants i això els permet compartir i adquirir habilitats socials bàsiques. Alhora, s’ofereix suport en el seu creixement emocional, ajudant-los a comprendre, expressar les seves emocions i establir vincles amb els altres.
Un altre punt clau és el paper que juguen les famílies, oferint oportunitats de participació en els diferents moments de l’escola. La cooperació entre famílies i escola bressol és considerada un eix de qualitat educativa. El benestar i l’evolució de l’infant depèn del vincle d’aferrament familiar. Compartir les emocions, dubtes i angoixes és una manera de generar un clima de benestar amb les famílies, ja que afavoreix la comunicació entre família-escola, la qual és vital tant en aquests primers passos, com en tota l’estada a l’escola bressol.
En resum, quan parlem de la petita infància, ens referim a la fase inicial de la vida en la qual s’experimenten molts canvis en poc temps en les diferents àrees del desenvolupament i en la que s’adquireixen les habilitats físiques, cognitives, emocionals i socials que esdevindran fonamentals pel futur de les persones.
L’entrada El valor de l’escola bressol quan parlem de la petita infància ha aparegut primer a El Diari de l’Educació.