Les altes capacitats intel·lectuals són un conjunt de característiques que interaccionen de forma complexa i, per tant, no impliquen ser més intel·ligent que els altres, sinó que suposen utilitzar aquesta intel·ligència de forma diferent.
Les característiques que comparteixen els nens amb altes capacitats són un elevat potencial intel·lectual i creatiu en interacció amb una elevada sensibilitat emocional i perceptiva. D’aquesta combinació en sorgeixen trets com la curiositat i l’observació per tot allò que els envolta, l’aprenentatge ràpid d’allò que els interessa, un pensament crític i profund envers temes abstractes o transcendentals (per exemple el sentit de la vida, la mort), reaccions emocionals intenses davant fets quotidians, una elevada exigència envers ells mateixos o els altres, dificultats per acceptar l’autoritat, mirada poc flexible envers la realitat, alta intel·ligència emocional, empatia i un elevat sentit de la justícia.
La detecció i identificació de les Altes capacitats és necessària per poder satisfer les necessitats que en tots els casos se’n deriven, amb l’objectiu de poder planificar millor qualsevol actuació dins el marc de l’escola o la família. Sovint, i prèviament a la identificació, no entenem què li pot passar a aquell nen que observem absent a l’aula, desmotivat, que molesta als seus companys, però que sembla seguir el ritme de la classe sense massa esforç, o que desenvolupa conductes associades a un perfeccionisme intens que el bloqueja en els aprenentatges, o s’emociona o explota amb una facilitat o velocitat realment sorprenents. Darrere de tots aquests signes es pot amagar un nen dotat d’Altes capacitats.
Altes capacitats i l’intel·ligència emocional
Les persones amb altes capacitats són persones que moltes vegades tenen una espècie de sisè sentit, són molt intuïtives i instintives i tenen una gran empatia i capacitat per interpretar les emocions i l’estat de les altres persones. Això fa que es converteixin en persones altament sensibles i que es puguin sentir com “una persona rara” que no entén l’estructura del sistema i la societat en el món que vivim.
Les persones amb altes capacitats són persones que moltes vegades tenen una espècie de sisè sentit, són molt intuïtives i instintives i tenen una gran empatia
Els nens superdotats són nens que mostren un elevat potencial en totes les àrees cognitives i creatives i, per tant, els seus recursos són molt elevats en totes les aptituds intel·lectuals. Sovint, i per tal d’evitar totes les idees esbiaixades i preconcebudes que acompanyen al terme “superdotat” ha aparegut la tendència a nomenar als superdotats com a persones amb altes capacitats.
Les altes capacitats són un potencial que es pot desenvolupar o no
Per tant, les altes capacitats són un conjunt de característiques dinàmiques que depenen de la interacció entre aquesta vessant hereditària i l’estimulació i/o oportunitats que la criatura rebi del seu entorn socioambiental. És evident que l’entorn familiar, social i intel·lectual influeix en el desenvolupament de les capacitats que té tota persona.
Per tant, estar dotat d’Altes capacitats suposa tenir un determinat potencial que serà més o menys visible segons les oportunitats i experiències que proporciona l’entorn educatiu, familiar i afectiu del nen. Per això, cal nodrir correctament les necessitats d’aquests nens, per tal de fer possible que es puguin desenvolupar al màxim de les seves possibilitats, ja que d’aquest factor també depèn el seu benestar emocional.
El sistema educatiu està preparat per atendre l’alumnat amb altes capacitats?
És important que el sistema educatiu estigui preparat per a atendre aquesta tipologia d’alumnat ja que moltes vegades sol ser el que acaba amb “fracàs escolar” (una connotació molt utilitzada dirigida als alumnes que no segueixen la “línia” imposada pel sistema educatiu), i amb comportaments inadequats a l’aula i amb els companys, ja que moltes vegades no segueixen el sistema educatiu.
L’entrada Altes capacitats i educació ha aparegut primer a El Diari de l’Educació.