En aquesta nova manera d’ensenyar i aprendre han sorgit diferents estratègies que donen suport, no sols a l’adquisició de contingut, sinó a la manera de fer-ho. Entre elles, destaca l’aprenentatge servei com a eina perquè l’alumne surti de l’aula superant el contingut que aprèn de manera aïllada per investigar necessitats reals de la comunitat.
Els projectes d’aprenentatge-servei que planteja la nova LOMLOE es basen en un enfocament d’aprenentatge actiu i col·laboratiu on els estudiants poden planificar, dissenyar i dur a terme activitats en què l’aprenentatge i l’acció social van plegades.x
Com es dissenya un projecte que integri aprenentatge-servei?
Partir d’una necessitat social real de la comunitat (la violència, la petjada ecològica…)
Identificar i convidar a participar els diferents agents socials de la comunitat contribuint a la trobada entre generacions, orígens i realitats en què cadascú aportarà la seva visió davant de la necessitat identificada.
Recopilar aquesta informació en un treball de camp que es pot realitzar de manera diferent (entrevistes, enquestes, grups de debat…)
Desenvolupar un pla d’acció col·lectiu per posar en pràctica el projecte. Aquest pla inclourà components tant educatius com pràctics (sessions teòriques, tallers, activitats intergeneracionals o visites a institucions públiques).
Finalitzar el projecte avaluant-ne els resultats i resumint l’impacte que a la comunitat. Per acabar, difondre els resultats a través de mitjans convencionals i digitals per garantir que els implicats tinguin present la importància de la seva participació.
Elaborar un informe detallat en què es detallin els resultats del projecte identificant els èxits, conclusions, propers passos i reflexió final. Utilitzeu l’informe per compartir les vostres conclusions amb altres organitzacions que podrien beneficiar-se d’iniciatives similars en el futur.
Dins l’àmbit de la nova LOMLOE, aquest tipus d’aprenentatge es considera contextualitzat i és un mètode molt apreciat per unir l’educació competencial amb el compromís social.
L’entrada Projectes d’aprenentatge-servei en el nou entorn educatiu ha aparegut primer a El Diari de l’Educació.