Moure’s amb bicicleta elèctrica compartida pels municipis de la regió metropolitana sembla ser una opció per la qual aposten milers d’usuaris del transport públic. Des que, a finals de gener, es va inaugurar el nou servei de bicicleta pública i amb motor –AMBici– en ciutats de l’àrea metropolitana com Cornellà, Sant Joan Despí, Sant Boi, Esplugues, Sant Just Desvern i El Prat de Llobregat, s’han comptabilitzat ja més de 2.700 usuaris i més de 1850 desplaçaments diaris.
El nou servei de bicis elèctriques ha arribat aquesta setmana a Molins de Rei i la previsió és que, aquest mateix mes d’abril, es posi en funcionament a Santa Coloma de Gramenet, Badalona, Viladecans, Gavà i Castelldefels; i que abans de l’estiu s’incorporin la resta de municipis on està previst: l’Hospitalet de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat i Sant Adrià de Besòs.
A Molins de Rei, on l’AMBici funciona des d’aquest dilluns, hi ha sis estacions situades a diferents barris i al costat d’equipaments estratègicament escollits, com l’estació i les zones esportives. Segons informa el diari digital Viu Molins de Rei, la instal·lació del nou servei a la parada al costat de l’estació de Rodalies és una de les qüestions més rellevants. Pel vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda, “un dels objectius és afavorir la intermodalitat amb el transport públic”. Des d’aquesta situació estratègica permet combinar la bicicleta amb Rodalies i busos interurbans, permetent fer més àgils uns desplaçaments que fins ara es feien a peu.
Al municipi de Molins de Rei en el repartiment li corresponen 66 bicicletes (cadascuna de les estacions ha començat amb 11 bicicletes de partida), encara que aquesta xifra anirà variant en funció dels desplaçaments interurbans que facin els usuaris. Si la xifra baixa considerablement, els responsables del servei les aniran rebalançejant d’un lloc a l’altre en furgoneta.
Sense recàrrega a les estacions
Tanmateix, el diari Viu Molins de Rei destaca que el desplegament s’ha accelerat per tal de que els alcaldes metropolitans es poguessin fer la foto amb les bicis. Això ha provocat que les estacions encara no tinguin activat el sistema de càrrega elèctrica, ja que es troben pendents d’uns permisos d’Endesa. Les bicicletes tenen una autonomia d’uns 80 kilòmetres i en el futur es podran recarregar mentre estan estacionades en algunes de les parades. En canvi, ara mateix han d’anar a buscar-les els operaris de la UTE que gestiona el servei, carregar-les en una furgoneta i carregar-les a la nau central de la companyia a Cornellà.
Les bicicletes es troben geolocalitzades en tot moment, la qual cosa permet conèixer als gestors del servei quines bicicletes s’han quedat sense bateria per poder retirar-les i carregar-les. D’aquesta manera, asseguren que els usuaris sempre trobaran bicicletes carregades a les estacions i garanteixen que es podrà fer ús del servei en qualsevol moment.
Manca de carrils bici
Per altra banda, un dels temes que han sorgit arran de la implementació del servei ha estat la necessitat de la millora dels carrils bici del municipi i de fomentar l’ús de la mobilitat sostenible. Segons el matex diari digital Gerard Corredera, regidor de Molins en Comú, ha exposat la manca de carrils bici a Molins de Rei i ha reclamat “invertir més per transformar els carrers de la vila i adaptar-los a una mobilitat més sostenible”. La CUP també ha demanat més inversió en mobilitat pública i sostenible. A més, aposta per la millora de les connexions interurbanes en bicicleta. Això passaria, segons el regidor Marc Vives per “potenciar la creació d’un carril bici interurbà” amb municipis veïns com El Papiol o Sant Vicenç dels Horts.
L’AMBici en xifres
Segons va publicar recentment el diari Delta, del Prat de Llobregat, dels 2.700 usuaris registrats actualment a l’AMBici, 400 són del Prat, xifra que equival al 17% del total. Aquest percentatge només és superat per Cornellà de Llobregat, que és el municipi des d’on s’han iniciat i finalitzat més desplaçaments i té el mateix percentatge que El Prat, però amb 20.000 habitants més. El segueixen Sant Boi de Llobregat, amb un 15%; Sant Joan Despí, amb el 13%; Sant Just Desvern, amb l’11%; Esplugues de Llobregat, amb el 10%, i un 17% d’altres municipis. Un 2% del total d’usuaris donats d’alta són menors d’edat (de 16 o 17 anys).
En el primer mes de funcionament, al Prat, que disposa de 99 bicicletes i 14 estacions, s’hi van registrar 3.162 usos. Un 95,7% d’aquests eren per a desplaçaments interns a la ciutat, un 2,3% per a desplaçaments a Cornellà i un 1,2% per a desplaçaments a Sant Boi.
Pel que fa a les dinàmiques dels desplaçaments de la resta de municipis, la mobilitat a Sant Boi de Llobregat (92%) és principalment interna, és a dir, dins del municipi, com al Prat. En canvi, la mobilitat als municipis de Sant Joan Despí (54%), Sant Just Desvern (54%) i Esplugues de Llobregat (58%) és externa, metropolitana, per connectar amb altres municipis. A Cornellà, un 69% dels desplaçaments es fan dins del municipi i un 31%, fora.
Un servei integrat
El servei Ambici funciona durant 19 hores, des de les 5 del matí fins a les 12 de la nit, cada dia de l’any, i estarà integrat amb el sistema de transport públic col·lectiu de la metròpolis de Barcelona per facilitar la intermodalitat amb altres mitjans de transport públic, com el bus metropolità, el metro, el tramvia, el ferrocarril, etc. Segons va publicar el Sant Boi diari, el projecte, impulsat per AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) i gestionat per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), comptarà en total amb 236 estacions de funcionament i 2.600 bicicletes elèctriques de darrera generació. És finançat, en part, amb fons Next Generation amb la intenció “d’accelerar la nova mobilitat que necessitem a la metròpolis de Barcelona”, ha detallat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda que apuntava cap a “una mobilitat més neta i saludable la demanda de la qual segueix creixent i que ens ha d’ajudar a fer front a la crisi energètica i climàtica”.
L’opció Bicibox
Per a qui disposi de bicicleta pròpia però no de prou espai per a guardar-la, l’AMB també ofereix la possibilitat d’utilitzar Bicibox; es tracta d’una xarxa pública d’aparcaments gratuïts i segurs per a bicicletes i patinets que es troba distribuïda pels diferents municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona. Els aparcaments Bicibox ofereixen un espai protegit per a la bicicleta o patinet durant un període màxim de 48h entre setmana i 72h els caps de setmana.