El sindicat agrari hi veu irregularitats en la tramitació. Foment del Treball alerta que bloqueja l’economia catalana i una possible ampliació de l’aeroport.
Els tres grans actors no governamentals de l’àmbit rural i natural no han trigat a pronunciar-se sobre la recent decisió de la Generalitat d’ampliar la zona especial de protecció d’aus (ZEPA). El sindicat Unió de Pagesos i la patronal Foment del Treball, sovint discrepants en el model de gestió agrícola -sobretot pel que fa al Parc Agrari del Baix Llobregat-, coincideixen ara en la seva intenció de denunciar l’ampliació de l’espai protegit. En l’altre extrem, l’organització ecologista Depana considera les noves 1.400 hectàrees de reserva d’ocells com un triomf de les seves reclamacions, tot i que sostenen que el Govern només ha fet una part dels deures pel que fa a reparació del medi natural.
Des del sindicat agrícola majoritari a la comarca asseguren que “es tracta d’un projecte il·legal; combatrem aquesta ampliació per la via jurídica”. “Aquesta ampliació s’ha tramitat en contra del que preveu la Llei 3/2019 dels espais agraris, ja que no disposa d’anàlisi d’afectacions agràries. Una tramitació irregular i que no dona una resposta ajustada a dret a la carta d’emplaçament de la Comissió Europea”, afirmen, en referència a la carta amb què Europa exigia als Governs català i espanyol mesures correctores contra l’impacte de les infraestructures en el medi natural.
Ni fons ni forma
Unió de Pagesos argumenta que, “en comptes de basar-se en estudis científics i criteris ornitològics, el Govern ha fiat a la ciència ciutadana la nova delimitació ZEPA”. El sindicat també considera lletges les formes de l’aprovació “en plena campanya de plantació i amb un Govern en funcions”.
Els pagesos també creuen que l’ampliació de la ZEPA pot ser una moneda de canvi per aplanar una futura ampliació de l’aeroport. Des de la patronal Foment del Treball, també crítics amb el Govern, discrepen en aquest sentit. El seu president, Josep-Sánchez Llibre, creu que l’ampliació de la zona protegida suposa un “bloqueig per a la pagesia i també per a l’economia catalana, perquè pot bloquejar l’ampliació de l’aeroport del Prat”.
Sánchez-Llibre feia aquestes declaracions de bracet amb Baldiri Ros, president de l’Institut Agrícola i crític a parts iguals amb les tesis ecologistes i amb la gestió del Parc Agrari. Pel que fa a la ZEPA com a mesura correctora, Ros considera que la decisió del Govern “no respon a l’exigència europea i per tant ens enfrontem a la possibilitat d’un nou expedient d’infracció i una multa milionària”.
Victòria parcial, segons Depana
Des de la Lliga per a la Defensa del Patrimoni Natural (Depana), celebren l’ampliació de la ZEPA. Però els ecologistes deixen clar que això és només l’entrant del menú. “Després de 12 anys de feina intensa s’ha aconseguit que s’aprovi una delimitació que cobreix una bona part dels espais naturals i agrícoles que inclouen espècies protegides del Delta del Llobregat”, asseguren en un comunicat compartit amb SEO/Birdlife. I agefeixen: “Aquesta ampliació és només un dels quatre requeriments que la Comissió Europea va traslladar a l’estat espanyol”.
Els ecologistes argumenten que Europa exigia (a més de la ZEPA) accions per a evitar el deteriorament dels hàbitats, mesures compensatòries per cohesionar la xarxa Natura 2000 i una avaluació de l’impacte dels aparcaments il·legals de l’aeroport. “Per tant, amb l’ampliació de la ZEPA, el Govern de Catalunya compleix tan sols amb un dels quatre condicionants que permetrien tancar el procediment d’infracció”, signa Depana.
Els ecologistes creuen que l’agricultura hauria d’evolucionar cap a un model més responsable, de proximitat i que equilibri “producció i conservació del medi”. Però sobretot assenyalen “els projectes urbanístics i les grans infraestructures”, com a responsables principals de la degradació del Delta del Llobregat. A més, consideren que els “grups de pressió del ciment” busquen l’enfrontament constant entre ecologistes i agricultors.
article original de Delta