L’empresa declara com a causa del retard el temps en què activistes van estar instal·lats a l’estació. El govern, a més, declara que el Pont Riera de la Salut “no és compatible amb la construcció”
La ciutat futura de Sant Feliu de Llobregat continua fent passos cap endavant. Aquest passat divendres l’alcaldessa de la ciutat, Lourdes Borrell, es va desplaçar fins a Madrid per reunir-se amb el president d’Adif, Àngel Contreras, per signar un conveni pel qual es regulen les cessions mútues de terrenys, tant municipals com de propietat d’Adif, derivats de les obres d’integració del ferrocarril i la nova estació de Sant Feliu. Així i tot, Adif va avisar que el final de les obres no arribarà fins a finals de l’any 2026.
Les obres del soterrament no s’aturen i ja ocupen tot l’espai entre el carrer Comerç i fins a la zona de la Riera Pahissa. D’aquest terreny on s’està edificant i construint la futura ciutat de Sant Feliu, Adif és propietària d’una zona de 26.959 m2. Segons el conveni signat, aquest terreny és el que esdevindrà una superfície alliberada a l’Ajuntament de 25.985 m2. Així doncs, aquesta zona passarà a ser propietat de l’Ajuntament i permetrà desenvolupar els diferents projectes de transformació urbana de Sant Feliu de Llobregat, començant pel soterrament de les vies del ferrocarril per part d’ADIF, el perllongament del tramvia a Sant Feliu de Llobregat per part de l’ATM i la urbanització dels espais alliberats pel soterrament de les vies del ferrocarril per part de l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat. Amb aquests metres, juntament amb els espais que actualment ja són de titularitat municipal, es configurarà la nova urbanització de l’eix de centralitat resultant de la proposta guanyadora del Concurs Internacional de Projectes amb la consulta ciutadana finalitzada el novembre de 2021; Rambla Major. Tal com ha explicat Javier Molina, 1r tinent d’alcaldia, aquest conveni de terreny és una condició que es porta negociant des dels inicis del projecte i suposo un “estalvi d’uns 18 milions d’euros a la ciutat”.
Tot i que aquest conveni resol aspectes de la futura ciutat de Sant Feliu, des del govern municipal asseguren que encara queden aspectes per negociar que no estaven fixats fins ara com la catenària (el cablejat aeri), la mateixa estació i els seus accessos o el pont de la Sanson.
Per altra banda, Molina ha anunciat que durant aquesta reunió Adif va avisar a l’Ajuntament de l’actual retard en les obres. Amb una previsió de finalització de cara a finals del 2025, l’empresa ferroviària ha declarat que, a causa del període en el qual persones es van instal·lar a l’estació com a símbol de protesta en contra del seu enderrocament, les obres porten un retard de més de 7 mesos i no finalitzaran fins a finals del 2026. A més, Molina menciona que poden sorgir altres imprevistos i fer que aquest termini augmenti.
El Pont Riera de la Salut “no és compatible amb la construcció”
Un aspecte fins ara encara incert era si es mantindria o no el Pont de 1854 sobre la Riera de la Salut; una construcció històrica que una part de la població vetlla per la seva salvaguarda. En aquest sentit, el 1r tinent d’alcalde ha declarat al fet a Sant Feliu que, “en paraules d’Adif”, el pont de la Riera de la Salut “no és compatible amb la construcció”. Així doncs, assegura que caldrà “buscar alteratives”.