Onze demandes, trenta propostes i més de cent idees han aportat els nens i nenes de la ciutat de Barcelona per millorar el benestar de la infància. Es tracta de la segona edició de l’Agenda dels Infants elaborada per l’Institut Infància i Adolescència en què han participat més de 5.000 alumnes d’entre 8 i 11 anys.
Una representació d’aquest alumnat ha entregat el document a la segona tinenta d’alcalde, Maria Eugènia Gay, i al comissionat de Polítiques d’Infància, Javier Rodríguez, de l’Ajuntament de Barcelona en un acte que ha aplegat prop de 450 infants de 10 escoles. Les propostes estan dirigides a l’administració local, però també a les escoles, les famílies, el veïnat, els mitjans de comunicació i els companys i companyes.
Els aspectes pitjor valorats pels infants són la quantitat de temps lliure que tenen per fer el que volen, els companys i companyes de classe, la vida al barri, com utilitzen el seu temps, la llibertat que tenen i com els escolten les persones adultes.
A l’altra banda de la balança, el que valoren més favorablement són les coses que tenen, la vida amb la família i la seva salut.
I els elements amb marge de millora, que estarien enmig del pitjor i del millor, serien la vida escolar, com de segurs i segures se senten, el seu propi cos, les coses que aprenen a l’escola, la casa on viuen, i els seus amics i amigues.
No al bullying
Diferents alumnes han enumerat les 11 demandes més importants i les seves possibles solucions. Entre elles, reclamen des de tenir més vacances (petició que ha aixecat molts aplaudiments al Poliesportiu Municipal Camp del Ferro, on s’ha celebrat l’acte) fins a acabar amb l’assetjament escolar i tenir ajuda per utilitzar les pantalles amb seguretat, dos temes de gran actualitat.
Demandes de la segona edició de l’Agenda dels Infants | Institut Infància i Adolescència
Per posar fi a l’assetjament, per exemple, consideren essencial que hi hagi “més implicació de tothom i parlar del bullying per evitar-lo abans que passi” i també “més control, normes clares i que es compleixin” per tal d’ajudar els infants que el pateixen i els qui el fan.
Segons les dades de l’Agenda dels Infants, la meitat de l’alumnat no se sent totalment segur i un 53% creu que no rebria suport de la classe en cas que tingués algun problema.
Pantalles
Una altra conclusió és que el 42% dels infants no té cap límit a casa seva sobre quanta estona poden fer servir el mòbil, i el 35% reconeix que quan comencen els costa parar. En aquest sentit, volen “més ajuda per utilitzar les pantalles amb seguretat i per no enganxar-se”. Per a això, creuen que és una bona idea controlar el temps que hi passen amb les pantalles, vigilar els continguts i els missatges que arriben i tenir alternatives “divertides”.
L’Agenda dels Infants també tracta sobre la rellevància de cuidar la vida en família, no permetre cap violència, tenir més ajuda emocional i menys pressió sobre com han de ser, més temps lliure per jugar, viure en una ciutat amable amb la infància on poder fer vida a l’aire lliure, tenir en compte les seves opinions i poder participar en les decisions que els afecten, comprar menys coses i compartir més, cuidar la vida a l’escola i tenir cura del planeta per tenir un món millor.
L’Ajuntament s’ha compromès a estudiar les propostes i donar una resposta la primavera vinent, coincidint amb la primera avaluació triennal i revisió del Pla d’Infància de Barcelona 2021-2030. Gay ha remarcat la importància d’escoltar les iniciatives de l’alumnat per intentar resoldre les problemàtiques plantejades i traçar “polítiques útils i efectives”.
Comptar amb la veu de la infància
La tinent d’alcalde ha incidit que, amb processos d’aquest tipus que compten amb la participació dels nens i les nenes, es creen les bases per “construir entre tots i totes un món millor” i ha animat a continuar dialogant i exposant diferents punts de vista “per fer progressar aquesta humanitat de la qual formem part”.
L’Agenda dels Infants és el resultat del programa municipal de recerca social i participació infantil “Parlen els nens i nenes”, que duu a terme l’Institut Infància i Adolescència per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona. La recerca arrenca amb l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància de Barcelona, que en aquesta segona edició han respost més de 5.000 infants d’entre 8 i 11 anys de la ciutat de Barcelona, i continua amb tallers participatius a les escoles per cointerpretar els resultats de l’enquesta amb 2.000 d’aquests infants i per recollir les seves propostes de millora del benestar.
Si es comparen les actuals demandes amb les que ja varen formular a la primera edició de l’Agenda (any 2018), ara preocupa més el planeta i l’ús de les pantalles. Són dues demandes noves, relacionades amb la justícia social, en el primer cas, i amb el control dels dispositius per no enganxar-s’hi, en el segon.
Presentació de la segona edició de l’Agenda dels Infants | A.B.
Per avançar en la recerca del benestar, l’Institut Infància i Adolescència detecta altres temàtiques, com atendre la diversitat sexual i les desigualtats de gènere ja des de la infància; quines són les causes i les conseqüències de les percepcions de racisme expressades pels infants; i també la voluntat dels nens i nenes d’implicar més les famílies amb l’escola. Cap d’aquestes tres qüestions, subratlla l’Institut, no es preguntaven a l’enquesta ni tampoc a les preguntes inicials dels tallers participatius, però en canvi han agafat força a partir de l’anàlisi de les propostes dels nens i nenes.
La presentació aquest 21 de novembre s’emmarca dins dels actes de la Capitalitat Europea de la Democràcia que recau en Barcelona des del setembre 2023 fins al setembre 2024, ja que malgrat que els nens i nenes no tinguin dret a vot, sí que tenen reconegut el dret a ser escoltats i que les seves opinions es tinguin en compte a través de la Convenció dels Drets de l’Infant de les Nacions Unides (article 12).
L’Agenda dels Infants s’ha editat en diferents suports per facilitar la seva difusió. Per fer-la accessible a les persones amb discapacitat, hi ha un PDF pensat per a persones amb discapacitat visual i amb una versió en lectura fàcil per a les persones amb dificultats de comprensió lectora.
L’entrada Què vol la infància? 11 demandes dels nens i les nenes de Barcelona ha aparegut primer a El Diari de l’Educació.